Skip to main content

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.


Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut?


Cedera ligamen di lutut - seperti anterior cruciate ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda.
Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan.

Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di lutut yang mungkin terdedah kepada kecederaan:

Anterior Cruciate Ligament   (ACL), adalah ligamen lutut yang paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia.
Posterior Cruciate Ligament (PCL) juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat).
Lateral Colleteral Ligament (LCL) menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang lebih kecil pada kaki bawah di bahagian luar lutut.
Ligament Collateral Medial (MCL) menghubungkan tulang paha ke tulang shin di bahagian dalam lutut.


Tanda-tanda Kecederaan Ligament Lutut 
Anda mungkin akan merasainya Seperti:
  • Sakit, selalunya secara tiba-tiba dan sakit yang teruk
  • Bunyi Pop atau snap kuat semasa tercedera
  • Bengkak dalam 24 jam pertama selepas kecederaan
  • Rasa longgar pada sendi
  • Ketidakupayaan untuk meletakkan beban yang berat pada sendi,  rasa sakit, atau apa-apa bebanan  sama sekali
Kecederaan ini memerlukan perhatian perubatan. Dalam sesetengah kes, seperti ACL, anda mungkin memerlukan pembedahan supaya lutut anda stabil dan tidak terkeluar apabila anda berpusing atau berputar.
Diagnosis
Doktor akan memberi anda ujian fizikal . Jika lutut anda sangat tegang dan bengkak dan lebam atau berdarah didalam, doktor mungkin menggunakan jarum untuk mengalirkannya keluar. Anda mungkin perlu melakukan X-ray untuk memastikan  tidak terdapat tulang yang patah atau retak, serta melakukan MRI untuk memeriksa sebarang kecederaan ligamen.
Rawatan


Kecederaan ligamen lutut ringan hingga sederhana boleh berkurangan atau sembuh dengan sendiri bila tiba masanya. Untuk mempercepatkan penyembuhan, anda boleh melakukan perkara berikut :
Rehatkan lutut. Elakkan meletakkan bebanan badan pada lutut anda jika sakit. Anda mungkin perlu menggunakan tongkat untuk waktu seketika.
Letakkan lutut anda (tempat yang rata) selama 20 hingga 30 minit setiap 3 hingga 4 jam untuk mengurangkan kesakitan dan pembengkakan. Sentiasa lakukannya selama 2 hingga 3 hari, atau sehingga bengkak hilang.
Tekan lutut anda. Gunakan pembalut, tali, atau pembalut berelastik pada lutut anda untuk mengawal bengkak (tujuan untuk memberi tekanan apda kawasan yang bengkak, tetapi tidak terlalu ketat)
Naikkan lutut anda, letak bantal semasa duduk atau berbaring.
Pakai pendakap lutut untuk menstabilkan lutut dan melindunginya dari kecederaan selanjutnya.
Ambil ubat penahan sakit anti-radangNonsteroidal anti-inflammatory drugs ( NSAIDs ) seperti aspirin , ibuprofen , atau naproxyn akan membantu mengurangkan rasa sakit dan bengkak. Ikut arahan dengan tepat. Berbincang dengan doktor atau ahli farmasi anda jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau merasakan bahawa anda masih memerlukannya selang selepas 7 hingga 10 hari.
Mengamalkan senaman regangan dengan kerap, jika doktor anda mencadangkannya. Jangan sekali-kali meregangkan sehingga menyebabkan kesakitan. Kaedah urutan juga sangat dapat membantu.

Adakah Perlu Pada Pembedahan?

Hanya doktor anda boleh memberitahu anda dengan pasti. Walaupun terdapat pengecualian, kecederaan LCL dan MCL biasanya tidak memerlukan pada pembedahan.
Walau bagaimanapun, apabila kecederaan yang melibatkan ACL atau PCL telah benar-benar koyak atau terbentang di luar pada hadnya, satu-satunya pilihan adalah pembedahan lutut rekonstruktif. Dalam prosedur ini, pakar bedah akan mengambil tendon dari bahagian lain kaki anda - atau dari mayat - untuk menggantikan ligamen yang koyak.
Pembinaan semula ligamen untuk kecederaan ACL atau PCL adalah rumit. Ia bukan satu pilihan yang tepat bagi semua orang. Seseorang yang mengalami kesakitan lutut atau ketidakstabilan yang teruk boleh memilih untuk menjalani pembinaan semula ligamen. Begitu juga seorang atlet yang ingin mendapatkan kembali tahap prestasinya.

Bilakah saya akan berasa lebih baik selepas kecederaan  ligamen lutut ?
Masa pemulihan bergantung kepada berapa buruk kecederaan anda.Tempoh penyembuhan adalah berbeza mengikut seseorang.
Dalam kebanyakan kes, terapi fizikal dapat membantu mengatasi masalah dan mempercepatkan pemulihan anda. Sekiranya anda maenghadapi kecederaan ACL, doktor anda boleh mencadangkannya selepas proses pembedahan.
Semasa dalam pemulihan, jika doktor anda bersetuju, anda boleh mengambil satu aktiviti baru yang tidak begitu menyakitkan lutut anda. Sebagai contoh, anda boleh cuba melakukan aktiviti renang atau berbasikal.
Apapun yang anda lakukan, jangan tergesa-gesa. Anda tidak sepatutnya kembali ke tahap aktiviti fizikal anda yang lama sehingga:
  • Doktor anda mengatakan bahawa anda bersedia atau mampu.
  • Anda boleh membengkokkan dan meluruskan lutut tanpa rasa sakit.
  • Lutut anda tidak merasa sakit bila anda berjalan, joging, berlari, atau melompat.
  • Ia tidak lagi bengkak.
Jika anda mula melakukan aktiviti lasak sebelum ia sembuh, lutut anda boleh menyebabkan kerosakan kekal.
Pencegahan
Cedera pada ligamen lutut sukar untuk dicegah. Tetapi anda boleh mengambil langkah berjaga-jaga yang mungkin boleh mengurangkan risiko kecederaan. Seperti ;
  • Pastikan sentiasa melakukan regangan terhadah otot peha anda.
  • Memanaskan badan melakukan regangan walaupun anda ingin melakukan aktiviti ringan, begitu juga sebelum melakukan aktiviti yang lasak.
  • Mengekalkan fleksibiliti.
  • Buat perubahan perlahan-lahan. Jangan terlalu melakukan aktiviti yang membebankan atau terlalu menekan badan anda.


Terjemahan dan Olahan : Nik Ibrahim Bahiri.
tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.


Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak