Skip to main content

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)



Impotensi adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk. Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja.
Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa 
boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa 
mereka mungkin mengalami keadaan tersebut.

  • Tekanan : Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan.
  • Kegelisahan : Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi terlalu risau berkemungkinan masalah itu akan berulang lagi. Ini boleh membawa kepada kebimbangan terhadap prestasi atau ketakutan kegagalan seksual, dan secara konsisten membawa kepada masalah tersebut.
  • Rasa bersalah: Seorang lelaki mungkin merasa bersalah bahawa dia tidak memuaskan pasangannya.
  • Kemurungan:Penyebab umum mati pucuk,kemurungan memberi kesan kepada seseorang secara fizikal dan psikologi. Kemurungan boleh menyebabkan mati pucuk walaupun seorang lelaki benar-benar selesa (bernafsu) dalam keadaan atau ketika melakukan hubungan seksual. 
  • Dadah  : yang digunakan untuk merawat kemurungan juga boleh menyebabkan mati pucuk.
  • Rasa rendah diri (inferior): Ini boleh disebabkan sejarah terdahulu(kurang keyakinan dalam diri)  boleh terjadi atas sebab-sebab lain yang tidak berkaitan dengan prestasi seksual.
  • Ketidaksuburan: Ini mungkin disebabkan oleh faktor umur dan kehilangan kepentingan dalam hubungan seks, akibat daripada ubat - ubatan atau berpunca daripada masalah dalam hubungan pasangan.
Boleh dikatakan semua lelaki pada satu masa, ketika atau kemudian akan mengalami masalah mati pucuk. Hanya jika masalah menjadi berterusan  atau menjadi sumber kesusahan untuk anda atau pasangan anda, elok jika anda mempertimbangkan mendapatkan nasihat dan rawatan perubatan. Bagi lelaki yang disfungsi ereksi disebabkan oleh masalah psikologi, terapi mungkin diperlukan.


Bagaimana Emosi Mempengaruhi Kesihatan Minda / Tubuh.

Orang yang mempunyai kesihatan emosi yang baik biasanya bertindak secara sedar dalam pemikiran, perasaan dan kelakuan mereka. Mereka telah/mungkin belajar cara-cara yang sihat/waras untuk mengatasi tekanan dan masalah yang merupakan sebahagian dari kehidupan yang normal. Mereka berasa positif tentang diri mereka sendiri, lebih fokus kepada setiap rutin pekerjaan mereka dan mempunyai hubungan yang sihat.
Walau bagaimanapun, banyak perkara yang mungkin berlaku dalam hidup anda boleh mengganggu kesihatan emosi anda. Ini boleh menyebabkan timbul perasaan sedih, tertekan, atau rasa bimbang yang kuat. Malah mungkin juga perubahan yang baik atau yang dikehendaki boleh menjadi seperti tekanan seperti perubahan yang tidak diingini. Perkara-perkara ini termasuk:
·         Diberhentikan dari pekerjaan.
·         Mempunyai anak yang bermasalah.
·         Kematian orang yang disayangi.
·         Bercerai atau berkahwin.
·         Mengalami sakit atau kecederaan.
·         Menghadapi masalah di tempat kerja.
·         Mengalami masalah kewangan.
·         Rasa bersalah/kesal pada sesuatu perkara yang berlanjutan.
·         Dsb.


Bagaimanakah emosi anda boleh menjejaskan kesihatan anda?

Tubuh anda bertindak balas terhadap cara bagaimana anda berfikir, merasa, dan bertindak. Ia adalah satu jenis hubung kait minda / badan. Apabila anda tertekan, cemas, atau kecewa, tubuh anda bertindak balas dengan cara yang mungkin memberitahu anda bahawa ada sesuatu yang tidak betul. Sebagai contoh, anda mempunyai penyakit darah tinggi, mengalami acidosis atau ulser perut selepas peristiwa yang menyebabkan anda tertekan, seperti kematian orang yang dikasihi dsb.

Menuju kesihatan yang lebih baik

Ada pelbagai cara untuk meningkatkan kesihatan emosi anda. Pertama, cuba kenali emosi anda dan faham mengapa anda alaminya?. Menyusun sebab-sebab yang menyebabkan timbulnya rasa sedih, tertekan, dan rasa bimbang dalam hidup anda dan mencari jalan yang boleh membantu anda menguruskan kesihatan emosi anda. Memikirkan jalan penyelesaian pada faktor yang terdekat (hidup dalam jangka waktu yang terdekat...istilah ini saya pinjamkan dari salah satu buku 'favorite' saya...'how to stop worrying and start living' ..dale carnegie), misalnya cuba cari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut sekira anda mampu atau terdapat jalan penyelesaian pada ketika itu, lupakan dahulu masalah yang mustahil bagi kita atasinya atau ianya di luar kemampuan atau kapasiti kita pada masa itu, Insya Allah akan ada jalannya kemudian nanti. Berikut adalah beberapa petua berguna lain.
Luahkan perasaan anda dengan/Mengikut cara yang sesuai.
Sekiranya perasaan tekanan, kesedihan, atau kebimbangan menyebabkan masalah fizikal, perasaan ini dapat membuat anda akan berasa lebih teruk. Tidak mengapa untuk membiarkan orang yang anda sayangi mengetahui sesuatu yang menjadi kerunsingan bagi  anda. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa keluarga dan rakan anda mungkin tidak dapat membantu anda untuk menangani perasaan anda dengan sewajarnya. Pada masa ini, tanyalah seseorang di luar situasi untuk mendapatkan bantuan. Cuba tanya doktor, kaunselor, atau guru agama untuk mendapatkan nasihat dan sokongan bagi membantu meningkatkan kesihatan emosi anda.

Hiduplah dengan cara yang seimbang/ berpada

Fokus pada perkara-perkara yang anda rasa lebih bersyukur dalam hidup anda contohnya bersyukur bahawa Allah memberi kesempatan pada anda untuk hidup di bumi ini, bersyukur kerana anda mempunyai anggota badan cukup. Cuba untuk tidak menganggap masalah di tempat kerja, sekolah, atau rumah yang menyebabkan lahirnya perasaan negatif. Ini tidak bermakna anda perlu berpura-pura menjadi gembira apabila anda merasa tertekan, cemas atau kecewa. Adalah penting untuk menangani perasaan negatif ini, tetapi cuba memberi tumpuan atau lebih fokus kepada perkara-perkara positif dalam hidup anda walaupun ia melibatkan perkara atau pekerjaan yang kecil.

Cuba cari perkara yang membuat anda berasa gembira atau tenang, sebagai contoh kenangkan saat indah anda dan pasangan anda apabila mula-mula berkenalan atau menggenang detik-detik indah saat bulan madu pertama anda. Sesetengah penyelidikan telah menunjukkan bahawa mempunyai pandangan positif dapat meningkatkan kualiti hidup anda dan memberikan kesihatan dan membangkitkan semangat anda dalam menjaluri kehidupan anda walau berliku mana sekali pun. Anda juga mungkin perlu mencari cara untuk melepaskan beberapa perkara dalam hidup anda yang membuatkan anda merasa tertekan. Mencari masa yang berkualiti untuk perkara yang anda sukakan, contohnya mencari hobi yang anda minati, cuba buatkan anda sibuk atau obses pada satu-satu pekerjaan/perkara dan pastikan anda fokus dalam melakukannya.

Membangunkan Daya Tahan(Menguatkan Jati Diri)

Orang yang berdaya tahan/mempunyai jati diri yang kuat dapat mengatasi tekanan dengan cara yang sihat/waras. Ketahanan dapat dipelajari dan diperkuat melalui strategi yang berbeza-beza. Ini termasuk dari sokongan sosial, menjaga pandangan positif diri anda, menerima perubahan dengan cara yang baik (lihat dari sisi baiknya), dan menjaga perkara dalam perspektif yang sihat (berfikiran positif). Seorang kaunselor atau terapi boleh membantu anda mencapai matlamat ini dengan terapi perilaku kognitif (merujuk kepada aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menaakul, menganalisis, membentuk konsep, menyelesaikan masalah dan sebagainya). Solat beserta doa dan berzikir atau bermeditasi juga boleh menguatkan daya tahan tubuh badan anda.

Tenangkan minda dan badan anda

Kaedah relaksasi, seperti membaca Al-Quran, berzikir atau meditasi, mendengar muzik, menonton Filem adalah cara yang berguna untuk membolehkan emosi anda menjadi seimbang. 
Solat dan berzikir atau bermeditasi boleh diterjemahkan dalam pelbagai bentuk. Sebagai contoh, anda boleh melakukannya bersama-sama atau beserta dengan senaman, peregangan, atau pernafasan dengan betul dan mendalam. Tanya pakar dalam bidang-bidang tersebut tentang nasihat mengenai pelbagai kaedah relaksasi itu.(sila cari rujukan berkenaan dengannya). Walluhuallam.

Menjaga Diri Sendiri

Untuk memiliki kesihatan dan emosi yang baik, penting untuk menjaga tubuh anda dengan melakukan rutin harian, makan makanan sihat, mendapatkan tidur yang cukup, dan cuba bersenam untuk melegakan tegangan. Elakkan makan berlebihan.

Perkara yang Perlu Dipertimbangkan

Kesihatan emosi yang lemah boleh melemahkan sistem imunisasi atau pertahanan tubuh anda. Ini menjadikan anda lebih cenderung untuk mendapatkan penmyakit seperti migrain, selesema dan jangkitan lain semasa mengalami teakanan emosi. Juga, apabila pada ketika anda merasa tertekan, cemas, atau kecewa, anda tidak boleh menjaga kesihatan anda dengan baik dan juga apa yang anda perlukan. Anda mungkin tiada ‘mood’ untuk bersenam, tidak mengambil makan makanan yang berkhasiat, atau tidak konsisten dalam melakukan perkara-perkara baik bagi tubuh badan anda. Tanda-tanda kesihatan hasil daripada emosi yang buruk termasuk:
·         sakit belakang
·         perubahan selera makan
·         sakit dada
·         sembelit  atau cirit-birit
·         mulut kering
·         keletihan yang melampau
·         sakit dan rasa sakit umum
·         sakit kepala
·         tekanan darah tinggi
·         insomnia  (masalah tidur)
·         bertindak keterlaluan(panas baran)
·         palpitasi (perasaan bahawa jantung berdegup kencang))
·         masalah seksual
·         sesak nafas
·         leher yang tegang
·         berpeluh tanpa sebab
·         Sakit perut
·         berat badan menurun.

Mengapa mereka perlu tahu tentang emosi anda?

Biasanya tidak perlu anda jelaskan tentang masalah kehidupan peribadi anda kepada doktor atau kaunselor anda. Tetapi perlu anda ingat, meraka tidak akan tahu bahawa anda sebenarnya dalam keadaaan berasa tertekan, cemas, atau kecewa jika tidak dimaklumkan. Penting untuk berbicara secara jujur ​​dengan doktor atau kaunselor anda jika anda mempunyai perasaan ini, tidak perlu anda sembunyikannya.
Pertama, mereka perlu memastikan bahawa masalah kesihatan lain tidak menyebabkan gejala kepada fizikal anda. Sekiranya gejala anda tidak disebabkan oleh masalah kesihatan yang lain, anda boleh menangani punca emosional dari gejala yang  anda alami pada ketika itu. Doktor atau kaunselor anda mungkin mencadangkan cara untuk merawat gejala fizikal anda semasa anda bekerja untuk meningkatkan kesihatan emosi anda.

Bilakah anda perlu dapatkan rawatan?

Sekiranya anda tidak berapa kuat untuk melepaskan perasaan negatif anda sehingga anda tidak dapat menikmati kehidupan yang berkualiti, sangat penting bagi anda untuk berbincang dengan doktor atau kaunselor anda. Anda mungkin mempunyai apa yang disebut  sebagai kemurungan (depresi)Kemurungan adalah penyakit perubatan yang boleh dirawat dengan kaunseling (termasuk kaedah relaksasi dsb), ubat, atau kedua-duanya.Wallahuallam.



Olahan :Nik Ibrahim Bahiri







tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.



Comments

Popular posts from this blog

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l