Skip to main content

Aktiviti Seks (Senaman Seks) Dan Kesihatan.

      Setiap individu mempunyai perspektif yang berbeza bila berbicara mengenai seks. Ada yang mengelak daripada berbicara mengenainya dan ada juga yang terbuka terhadap isu ini.



Firman Allah s.w.t bermaksud:
“Dihiasi bagi manusia itu dengan perasaan dan keinginan kepada sesuatu, iaitu syahwat kepada wanita…”
(Surah Ali Imran ayat 14)

Firman Allah s.w.t bermaksud:
” Mereka (para isteri) adalah sebagai pakaian bagi kamu dan demikian sebaliknya kamu juga ibarat pakaian bagi mereka..”
(Surah Al Baqarah ayat 187)

Firman Allah s.w.t bermaksud:
” Isteri-isteri kamu adalah ladang bagi kamu dan datanglah kepada ladang kamu mengikut yang kamu suka dan kehendaki”
(Surah Al Baqarah ayat 223)


 Seks sebenarnya adalah salah satu kurniaan Tuhan yang sememangnya membawa kepada kebaikan jika diamalkan dengan betul (untuk pasangan yang sudah halal hubungannya). Terdapat beberapa kebaikan seks kepada kesihatan yang mungkin perlu anda fikirkan dan ketahuinya.



1.Mengurangkan Tekanan Darah
Kebaikkan seks yg utama ialah ia mengurangkan tekanan darah dan ‘stress’ secara keseluruhannya. Mengikut kajian yg diterbitkan oleh Biological Psychology, terdapat kaitan yg kuat diantara hubungan seks dan penurunan tekanan darah. sains dan penyelidikan membuktikan bahawa aktiviti seks adalah baik bagi jantung, dan tekanan darah anda. Penyelidik menyatakan bahawa lelaki yang melakukan hubungan kelamin dengan isteri secara berkala (sekurang-kurangnya dua kali seminggu) adalah 45 peratus kurang berkemungkinan untuk menghidap penyakit jantung, berbanding mereka yang melakukannya sekali sebulan atau kurang. 
Tekanan darah tinggi ialah terdapat tekanan ke atas saluran darah, yang membawa kepada kerosakan arteri dan menyempitkannya. Kesan yang sama akan membahayakan sistem kardiovaskular juga boleh menyebabkan disfungsi ereksi(mati pucuk) dan mengurangkan ghairah dan kurang berupayaan untuk mencapai orgasme . Testosteron, merupakan hormon seks untuk kedua-dua wanita dan lelaki, boleh menjadi jalan penyelesaiannya. Kajian telah menunjukkan hubungan antara testosteron rendah dan tekanan darah tinggi, pertambahan hormon testosteron melalui aktiviti seksual mungkin membantu menurunkan tekanan darah.
Aktiviti seksual bukan sahaja memberi banyak manfaat yang sama kepada hati anda sebagai senaman tetapi juga mengekalkan tahap estrogen dan testosterone yang seimbang, penting untuk kesihatan jantung.
Seks juga melepaskan serotonin, endorfin, dan fenil-ethylamine, hormon yang menghasilkan perasaan euphoria (rasa senang/gembira/obsess), keseronokan, dan membuat kita lupa semua tekanan / masalah seharian mereka seketika, juga dapat melegakan tekanan, melegakan arteri di dalam badan-lansung menurunkan tekanan darah tinggi.



2 - Seks meningkatkan Immuniti badan.

Telah ditunjukkan bahawa melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya sekali seminggu meningkatkan kadar IgA sebanyak kira-kira 33%, antibodi yang bertanggungjawab untuk meningkatkan sistem imun. Peningkatan antibodi ini membolehkan sistem imun memberi pertahanan lebih baik daripada jangkitan dan virus. Suami, isteri yang melakukan hubungan seks sekurang-kurangnya seminggu sekali mempunyai kepekatan antibodi yang lebih tinggi daripada mereka yang melaporkan melakukan hubungan seks kurang daripada sekali seminggu atau  jarang sekali berhubung kelamin.WaAllahuallam 
Aktiviti seksual yg bagus bermakna anda mempunyai kesihatan fizikal yg baik. Mengamalkan hubungan seks 2-3 kali seminggu dikaitkan dengan tahap antibodi A yg tinggi yg melindungi kita dari demam dan jangkitan kuman yg lain.






3 - Seks membakar lemak badan.
Seks mengikat pengambilan makananHormon oxytocin dihasilkan (ketika berhubungan) di hipotalamus di dalam otak kita dan juga di saluran gastrousus kita, dan telah memenuhi segala kriteria, syarat, kualiti dsb sebagai fungsi utama dalam seks, ketika berhubungan, melahirkan anak, dan semasa menyusu.
Tahap oksitosin meningkat apabila kita melakukan hubungan seks - khususnya, apabila kita mengalami orgasme / klimax . 
 Dr. Elizabeth A. Lawson - dari Unit Neuroendokrin di Massachusetts General Hospital di Boston - menerangkan dalam sebuah artikel dalam edisi Disember Nature Review Endocrinology bahawa "eksperimen pada tikus, primata bukan manusia dan manusia secara konsisten menunjukkan bahawa oxytocin mengurangkan penggunaan kalori."
Dia menambah bahawa lelaki menggunakan lebih sedikit kalori, terutama dalam bentuk lemak, setelah menerima 24 (IU) oxytocin dalam semburan hidung dalam satu kajian.
Penting untuk diperhatikan bahawa oxytocin tidak melekat dalam tubuh kita untuk jangka masa yang panjang. Dalam masa 2-8 minit yang dibebaskan, separuh hormon akan hilang.
Oleh itu, kesan seksual  pada pengambilan makanan kita hanya akan menjadi sementara. Walau bagaimanapun, setiap bantuan kecil, dan pengambilan sementara makanan selepas seks pasti akan menyumbang kepada penurunan berat badan secara keseluruhan.
Pengurusan seks dan berat badan. Sekarang bahawa kita telah melihat manfaat seks ketika membakar kalori dan menghentikan sementara makan, bagaimana mungkin kita akan menurunkan berat badan dengan melakukan seks?
Itu mungkin bergantung kepada anda untuk melakukan aktiviti seks( suka saya disini menggunakan istilah ‘senaman seks’) secara berkala ke dalam jadual peribadi rutin harian atau mingguan anda. Tidak dapat dinafikankan faktor masa disebabkan oleh kesibukan kerja menjadi kekangan untuk melakukannya , namun perancangan masa yang khusus perlu ada, atau cuba cari ruang untuk slot khusus untuknya. Walau bagaimanapun, adalah wajar mengingatkan diri kita bahawa seks mempunyai banyak manfaat kesihatan, dan, tidak seperti berada di gim, anda tidak perlu melangkah keluar dari katil anda untuk melakukannya...   di bilik tidur anda.. ANDA TERUS BOLEH MELAKUKANNYA DISITU DAN PADA SAAT ITU JUGA…mudahkan?
Senaman Seks selama 30 min membakar 85 kalori atau lebih dan merupakan kaedah senaman yg paling baik kerana ia melibatkan aktiviti fizikal dan mental yg menyeluruh, kata Patti Britton, PhD, Pakar seksologist dari US.
 
4 - Seks menguatkan kesihatan jantung.
Ia bukan sahaja menguatkan jantung malahan mengurangkan serangan jantung berbanding dengan mereka yg lebih kurang aktiviti seksnya.
Senaman Seks dan Jantung Anda: Manfaat Seks; Senaman seks jelas memberi manfaat kepada hati anda, dengan hanya melakukan sedikit latihan sahaja. "Seks adalah senaman aerobik yang baik, dan latihan aerobik adalah baik untuk kesihatan jantung," kata Dr Nukta. American College of Sports Medicine mendefinisikan aktiviti aerobik ialah menggerakkan secara berterusan otot-otot besar dalam badan kita.
Manfaat latihan senam aerobik dari penurunan berat badan kepada mengurangkan risiko serangan jantung dan diabetes . Mereka termasuk:

·         Tekanan darah yang lebih rendah. Latihan aerobik biasanya baik untuk menurunkan tekanan darah, dan seks sendiri dapat memperdalamkan kesan pada wanita. "Orgasme pada wanita merangsang pembebasan hormon oksitosin, yang mempunyai kesan langsung menurunkan tekanan darah," kata Nukta.
·              Pengurangan tekanan emosi. Terdapat banyak sebab mengapa orang mempunyai hubungan seks, termasuk bersantai. Bersenang santai  adalah baik untuk jantung anda kerana keaadan jiwa yang tertekan boleh  menyekat saluran darah anda dan mempercepatkan kadar degupan jantung anda sekaligus meningkatkan risiko berlakunya serangan jantung.
·         Kesihatan emosi. Melakukan senaman seks yang berkala dengan bantuan hubungan emosi yang baik di antara suami dan isteri sangat baik untuk hati anda. Kajian menunjukkan bahawa masalah emosi seperti tekanan, kemarahan, kecemasan , dan kesepian menyumbang kepada risiko serangan jantung seperti merokok dan kolesterol tinggi .
5 - Seks meninggikan Self-Esteem (Keyakinan Diri).
Seks meninggikan ‘Self esteem”. Kajian yg diterbitkan dalam Archives of Seksual Behavior menunjukkan, seks membuatkan kita merasa lebih berkeyakinan terhadap diri sendiri.
6 - Seks membuatkan kita lebih menyayangi.
Pelukkan mesra semasa hubungan seks merembeskan hormon oxytocin yg dipanggil “love” hormon yg mempengaruhi rasa sayang dan mengasihi.
Sekiranya anda mahu hubungan anda menjadi kuat dan hangat, cubalah melakukan lebih banyak senaman seks.
Satu kajian komprehensif yang menganalisis kehidupan seks pasangan suami isteri ,menegaskan bahawa pasangan yang  lebih kerap menghabiskan masa di bilik tidur akan membawa kepada hubungan yang  berterusan / konsisten dan menjadi  lebih baik pada jangka masa panjang.
Kajian mendapati bahawa apabila pasangan suami isteri  melakukan senaman seks yang lebih kerap, akan lebih banyak kasih sayang yang ditunjukkan / diberikan dalam kehidupan seharian mereka, secara fizikal dan lisan.
Pakar terapi seks di seluruh Amerika Syarikat bersetuju dan kehidupan seks yang sihat akan menimbulkan  perasaan yang lebih disayangi dan ikatan yang lebih kuat antara pasangan itu.
Ahli terapi keluarga dan perkahwinan Amanda Pasciucco berkata: 'Senaman Seks membuat anda lebih bahagia, ia meningkatkan tahap endorphin dengan menghasilkan lebih banyak dopamin dan oxytocin ke dalam otak anda.
Jika anda melakukan senaman seks dengan pasangan anda, ia menjadikan anda lebih bahagia dan lebih dekat dengan mereka. Melakukan senaman seks adalah cara terbaik untuk mendapatkan keintiman dengan pasangan. Terutamanya, cuba bekomunikasi / berbual sebelum dan selepas melakukan senaman seks. ' 
Keintiman ini diterjemahkan di luar bilik tidur, seperti yang ditunjukkan oleh kajian.
Mereka lebih cenderung mempunyai pandangan positif selepas senaman seks terutamanya selepas  enam bulan berikut bagi pasangan yang baru berkahwin, lebih banyak kasih sayang ditunjukkan oleh pasangan selepas itu.  
Pengarang terkenal dan ahli terapi seks Dr Roger Libby berkata: 'Dalam hubungan intim, kasih sayang adalah gam yang memegang segala-galanya bersama-sama. Ia sihat dan penting untuk memberi ikatan kasih sayang yang kuat terhadap pasangan.
7 - Seks mengurangkan sakit.
Semasa hormon oxytocin meninggi, tahap endorphins meningkat dengan tinggi menyebabkan rasa sakit berkurangan. Jadi sekiranya sakit kepala, sendi dan simtoms semakin berkurangan. Anda boleh berterima kasih kepada hormon oxytocin dan aktiviti seks anda. Pakar neurologi mendapati bahawa aktiviti seksual boleh menyebabkan hilangnya sakit kepala di sebabkan migrain.
Kajian dari University of Munster, Jerman, menunjukkan sakit kepala bukanlah alasan menolak hubungan seks, berkasih-sayang  lebih berkesan daripada mengambil ubat penghilang rasa sakit.
Satu daripada lima pesakit yang ditinggalkan tanpa kesakitan sama sekali, sementara yang lain, khususnya kaum lelaki  "bahkan menggunakan aktiviti seksual sebagai alat terapeutik"(kaedah rawatan untuk ketenangan), tambah mereka.
Mereka mencadangkan bahawa seks mencetuskan pembebasan endorfin, penyembuh ubat semulajadi pada badan, melalui sistem saraf pusat, yang boleh mengurangkan, atau bahkan menghapuskan, sakit kepala.
8 - Seks mengurangkan risiko kanser Prostat.
Didapati ejakulasi yg  kerap mungkin boleh mengurangkan risiko kanser prostate semasa lebih berusia, demikian menurut kajian yg diterbitkan oleh British Journal of Urology International.

Rujukan ; https://www.europeanurology.com/article/S0302-2838(16)00377-8/abstract/ejaculation-frequency-and-risk-of-prostate-cancer-updated-results-with-an-additional-decade-of-follow-up


9 - Seks menguatkan otot pelvis.
Senaman kegel semasa seks menguatkan otot pelvis seterusnya mengurangkan risiko rahim jatuh dan masalah terkencing apabila usia menopos nanti.
Seks memberikan kebaikan pada semua otot pelvis ,ia juga boleh memudahkan proses kehamilan dan kelahiran, maka selain melakukan senaman otot pelvis setiap hari, perkara terbaik yang boleh anda lakukan ialah melakukan senaman seks secara  berkala – dan secara  idealnya, keadaan ini akan menyebabkan seluruh otot pelvis menjadi kuat dan ketat.
.10 - Seks membuatkan anda tidur dengan lebih nyenyak.
Oxytocin yg dirembeskan memberikan rasa mengantuk dan mendorong tidur yg lebih nyenyak.Apabila anda orgasme, otak melepaskan koktail neurokimia yang membuat anda penat.
Kedua-dua lelaki dan wanita mempunyai pelepasan oksitosin yang signifikan selepas orgasme.
"Semasa seks, otak mengeluarkan oxytocin yang menguatkan gairah dan kegembiraan,"Tetapi apabila ia terputus, ia boleh menyebabkan orang berasa letih."
"Oxytocin sering diiringi oleh melatonin, hormon utama yang mengawal jam badan kita,". Oxytocin, yang telah digelar sebagai "hormon cuddle," juga membantu anda mengawal hormon tekanan yang dikenali sebagai kortisol,. Hasilnya adalah kesan menenangkan seperti dibawah pengaruh dadah (contoh sahaja).
Selain oxytocin, lelaki dan wanita melepaskan vasopressin, prolaktin, serotonin, oksida nitrat, dan endorphin. Sesetengah bahan kimia ini tidak dikeluarkan sehingga anda orgasme , jadi sama ada atau tidak anda orgasme boleh member keadaan perbezaan ketika mana  anda mengantuk.
Sudah tentu, lelaki dan wanita mungkin bertindak balas dalam keaadaan yang berbeza terhadap beberapa bahan kimia ini.
"Wanita sering lebih sensitif terhadap kesan adrenalin atau perangsang… itulah sebabnya kadang-kadang wanita melepaskan orgasme yang kuat, sesetengah wanita bertenaga. "Selepas orgasme yang kuat, seorang lelaki mungkin ‘koma’ kerana dia mungkin lebih sensitif terhadap kesan seperti morfin endorfin."

Seks juga boleh membuat anda penat kerana pelbagai sebab emosi.Seperti rasa perasaan yang mendatar atau rasa selamat.WAllahuallam.





Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l