Skip to main content

Overhydration (Kandungan Cecair yang Berlebihan Di Dalam Badan)

Overhydration
Apakah ‘Overhydration’?
            Secara keseluruhan sistem utama badan kita bergantung kepada air supaya ianya berfungsi dengan baik. Pengambilan air yang cukup membantu badan anda untuk;
·         Mengawal suhu
·         Mengelakkan sembelit
·         Melancarkan ‘pembuangan anda’.
·         Menggerakkan semua fungsi tubuh utama



Kebanyakan orang, terutama mereka yang bersenam dalam cuaca panas, suka meminum air dengan banyak, mungkin persepsi umum mereka lebih mudah terhidrasi. Walau bagaimanapun, minum air dengan terlalu banyak juga boleh mendatangkan bahaya.
Overhydration atau terlebih kandungan air boleh mengakibatkan ‘water intoxication’ (mabuk air). Ini berlaku apabila jumlah garam dan elektrolit lain dalam badan anda menjadi terlalu cair. Hyponatremia adalah keadaan di mana paras natrium (garam) menjadi rendah. Ini adalah sebab utama berlakunya penyahhidratan.
Sekiranya elektrolit anda terlalu rendah dan berlaku dengan cepat, ia boleh membawa maut. Kematian disebabkan oleh penyahhidratan jarang , tetapi ia boleh berlaku.
JENIS
Jenis-jenis overhydration.
Terdapat dua jenis penyahhidrasi yang utama:
Pengambilan air yang terlalu banyak
Ini berlaku apabila anda minum air secara berlebihan, badan anda mengambil atau mengandungi lebih banyak cecair daripada buah pinggang anda boleh dikeluarkan. Ini boleh menyebabkan terlalu banyak air terkumpul dalam aliran darah anda.
Tiada aliran.
Ini berlaku apabila badan anda tidak dapat menyingkirkan air dengan betul. Beberapa keadaan boleh menyebabkan tubuh anda mengekalkan air.
Kedua-dua jenis ini berbahaya kerana mereka membuang keseimbangan antara air dan natrium dalam darah anda.
PUNCA
Apa yang menyebabkan overhydration?
Overhydration adalah ketidakseimbangan cecair. Ia berlaku apabila badan anda mengambil atau mengandungi lebih banyak cecair daripada buah pinggang anda boleh dikeluarkan.
Minum air terlalu banyak dan  tidak mempunyai cara untuk membuangnya boleh menyebabkan paras air meningkat. Ini mencairkan bahan penting dalam darah anda. Atlet tahan lasak, seperti mereka yang menyertai maraton dan triathlon, kadang-kadang minum terlalu banyak air sebelum dan semasa acara.
Institut Perubatan menubuhkan panduan untuk pengambilan air yang mencukupi. Mereka mengesyorkan bahawa minuman dewasa yang sihat 78-100 ons (kira-kira 9-13 cawan) cecair setiap hari, secara purata.
Ia juga penting untuk diingat bahawa keperluan air berbeza-beza dengan umur, jantina, cuaca, tahap aktiviti, dan kesihatan keseluruhannya. Oleh itu, tidak ada rumusan yang tepat tentang berapa banyak yang perlu anda minum. Situasi biasa seperti haba melampau, aktiviti penting, dan demam akan memerlukan lebih banyak pengambilan cecair daripada purata kebiasan.
Dalam keadaan, orang yang sihat, air kencing anda adalah penunjuk yang baik untuk mengetahui status penghidratan anda. Air kencing kuning serta pucat yang kelihatan seperti lemon adalah petunjuk yang baik. Air kencing gelap bermakna anda memerlukan lebih banyak air, manakala air kencing yang tidak berwarna menunjukkan badan anda terlalu panas.
Sesetengah keadaan dan ubat-ubatan menyebabkan terlalu banyak kandungan air dan membuatkan badan anda lebih cair. Ini termasuk:
·         kegagalan jantung kongestif (CHF) (kegagalan fungsi jantung, darah yang di 'pam' tidak mencukupi bagi memenuhi keperluan badan).
·         penyakit hati
·         masalah buah pinggang
·         sindrom hormon antidiuretik yang tidak sesuai (Hormon antidiuretik (ADH) dihasilkan oleh kawasan otak yang dipanggil hipotalamus. Hormon ini disimpan dalam dan dikeluarkan oleh kelenjar pituitari. ADH mengendalikan bagaimana tubuh anda melepaskan dan menyimpan air.)
·         ubat anti-radang nonsteroidal (ubat tahan sakit)
·         diabetes tidak terkawal
Keadaan dan ubat lain boleh menyebabkan pengambilan air meningkat dengan membuat anda terasa sangat dahaga. Ini termasuk:
·         Skizofrenia (gangguan mental yang seperti kelakuan sosial yang tidak normal dan kegagalan untuk memahami apa yang sebenarnya).
·         MDMA (biasanya dikenali sebagai ekstasi),methylenedioxy-methamphetamine (MDMA) adalah ubat sintetik yang mengubah mood dan persepsi (kesedaran objek dan keadaan sekitar).
·         ubat antipsikotik
·         Diuretik (Diuretik, juga dikenali sebagai pil air, adalah ubat-ubatan yang direka untuk meningkatkan jumlah air dan garam yang rembeskan dari badan sebagai air kencing).
RISIKO
Siapa yang berisiko overhydration?
Ovehydration adalah lebih sinonim bagi kalangan atlit tahan lasak yang minum banyak air sebelum dan semasa senaman. Ia telah dilaporkan di kalangan:
·         orang yang menyertai maraton dan ultramaraton (perlumbaan melebihi 26.2 batu)
·         Triathlon Ironman
·         penunggang basikal
·         pemain ragbi
·         peminat elit
·         ahli ketenteraan yang terlibat dalam latihan latihan
·         pejalan kaki
Keadaan ini juga lebih tinggi risikonya juga bagi orang yang mengalami penyakit ginjal atau hati. Ia juga boleh menjejaskan orang yang mengalami kegagalan jantung .
GEJALA
Apakah gejala overhydration?
Anda mungkin tidak akan mengalami gejala overhydration pada peringkat awal. Apabila  dalam sesuatu keadaan atau tiba masanya, gejala-gejala umum akan terjadi termasuk:
·         pening dan muntah
·         sakit kepala
·         perubahan dalam keadaan mental seperti kekeliruan atau disorientasi.
Penyahhidratan yang tidak dirawat boleh membawa kepada tahap rendah natrium dalam darah anda. Ini boleh menyebabkan gejala yang lebih teruk, seperti:
·         kelemahan otot , kekejangan (cramp).
·         sawan
·         tidak sedarkan diri
·         koma
DIAGNOSIS
Bagaimanakah overhydration di diagnosis?
Doktor  akan melakukan pemeriksaan fizikal , dan mereka akan membuat ujian darah dan air kencing terhadap anda.
 Bagaimanakah rawatan overhydration?
Bagaimana anda dirawat, bergantung kepada bagaimana gejala-gejala yang teruk dan apa yang menyebabkan keadaan tersebut. Rawatan termasuk:
·         Menghentikan pengambilan cairan anda.
·         Mengambil diuretik untuk meningkatkan jumlah air kencing yang anda hasilkan.
·         Merawat keadaan yang menyebabkan overhydration.
·         Menghentikan pengambilan ubat-ubatan yang menyebabkan masalah
·         Menggantikan natrium dalam kes yang teruk



PENCEGAHAN
Bagaimanakah anda boleh mencegah ovehydration?
Seseorang atlet boleh mengurangkan risiko overhydration dengan cara menimbang berat badan sebelum dan selepas perlumbaan. Ini membantu menentukan berapa banyak air yang mereka telah hilang dan perlu menambah jika kurang. Adalah disyorkan untuk minum 16 hingga 20 auns cecair untuk setiap paun yang hilang.
Semasa bersenam, cuba minum 2 hingga 4 cawan cecair sejam. Jika bersenam lebih daripada satu jam, minuman sukan(seperti 100 plus dsb) juga merupakan satu pilihan yang baik. Minuman ini mengandungi gula, bersama dengan elektrolit seperti natrium dan kalium , disebabkan oleh anda kehilangan peluh. Membiarkan berasa dahaga sedikit semasa bersenam. Sekiranya anda dahaga, minum lebih banyak lagi.
Jika anda mempunyai keadaan perubatan seperti diabetes, CHF, atau penyakit buah pinggang, berbincanglah dengan doktor anda tentang rawatan terbaik. Juga hubungi doktor anda jika anda berasa terlalu dahaga. Ini boleh menjadi tanda masalah perubatan yang perlu dirawat.
Kredit : helthline.com
Alih Bahasa : google translate / Manual

Olahan : Nik Ibrahim Bahiri

Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l