Skip to main content

20 Kemungkinan Mengapa Perut Anda Sakit

20 Kemungkinan Mengapa  Perut Anda Sakit.


1.Sakit perut?
Hampir semua orang akan mengalami sakit perut.Tetapi sebenarnya, ianya mungkin mempunyai perbagai sebab-sebab diatas kegagalan organ di dalan abdomen anda..


Masalah perut boleh seketika, datang dan pergi, atau muncul hanya selepas anda makan,semuanya kearah petunjuk bilamana berlakunya kegagalan  sistem dalam abdomen. Doktor juga boleh menjalani beberapa ujian untuk mengurangkan kesakitan dalam pelbagai kaedah rawatan berdasarkan gejala.





2.Gallstones (batu karang)
Gallstones adalah batu yang terbentuk di dalam kantung pundi hempedu, kantong kecil yang tergantung di bawah hati, menyebarkan hempedu yang diperlukan untuk mencerna lemak. Batu-batu ini akan menyebabkan bengkak dan boleh menyekat saluran ke dalam usus, menyebabkan kesakitan. ianya cenderung untuk menyerang sebelah kanan perut bahagian atas, terutamanya selepas makan makanan yang berlemak. 

Makanan sedemikian menyebabkan pundi hempedu untuk bertindak-balas. Jika pundi hempedu meradang, sebarang pengucupan dan biasanya akan menyebabkan kesakitan kepada pesakit.





3.Pancreatitis
Keradangan pankreas boleh menyebabkan rasa panas,terbakar atau pedih di bahagian atas atau tengah abdomen. Sesetengah orang juga mengalami kesakitan hingga terasa sampai ke belakang. 

Anda boleh cuba bersandar ke hadapan atau berbaring ke belakang untuk cuba melegakan kesakitan, rasa sakit itu juga boleh membawa kepada rasa sakit yang lain seperti mual, dan muntah. 



Pengambilan alkohol atau berkaitan dengan sumbernya yang terlalu banyak boleh menjadi punca seperti batu hempedu (pundi hempedu dan pankreas mengeluarkan cecair pencernaan ke dalam usus melalui saluran yang sama).Bila ini terjadi biasanya perlu mendapatkan rawatan dengan kadar segera.



4.GERD
Penyakit refluks gastroesophageal, atau GERD , boleh menyebabkan kesakitan di bahagian atas perut dan dada bawah, seperti pedih ulu hati. 

Sebab?... Injap yang memisahkan perut daripada esofagus menjadi lemah, membolehkan makanan dan asid dari perut tersalur atau mengewap ke atas. Makan terlalu banyak makanan atau amalan pemakanan yang tidak sihat (misalnya berlemak) boleh membuatkannya menjai lebih buruk. Kehilangan berat badan, mengawal pemakanan, dan pengambilan ubat-ubatan seperti antacid, H2 blocker(digunakan untuk merawat ulser duodenum dan menghalangnya. Ia juga digunakan untuk merawat ulser gastrik dalam beberapa keadaan, seperti penyakit Zollinger-Ellison, di mana perut menghasilkan terlalu banyak asid), dan proton pump inhibitors (kumpulan ubat yang bertindak mengurangkan pengeluaran asid perut), juga dapat membantu.




5.Intoleransi laktosa
Intoleransi laktosa adalah ketidakmampuan seseorang untuk mencerna laktosa, iaitu gula yang terdapat pada susu dan produk berasaskan dari sumbernya, ini kerana tubuh tidak menghasilkan enzim laktose dengan cukup. Tanpa enzim laktose, laktosa tidak akan dapat dicerna dan menyebabkan gangguan pada sistem pencernaan.
Jenis intoleransi laktosa makanan ini menyebabkan sakit perut ringan dan bergantung keaadan dan penerimaan atau kepekaan seseorang.Gejala yang berkemungkinan termasuk kembung, cirit-birit, bengkak, dan senak serta berbeza-beza mengikut tahap kepekaan anda. 

Penyelesaian?... Kurangkan atau hentikan pengambilan produk tenusu, seperti susu dan keju, dan berhati-hati terhadap makanan yang dibungkus(seperti ditin/dibotolkan).Makanan yang dibungkus selalunya mengandungi produk susu tersembunyi, produk berasaskan susu yang terdapat dalam campuran serbuk protein dan makanan pemakanan lain. Sekiranya anda mengalami intoleransi laktosa anda juga boleh minum susu Lactaid atau mengambil pil Lactaid untuk mengelakkan kesakitan perut.




6.Kesan sampingan ubat
Tiada ubat yang tiada kesan sampingan dan kadang-kadang termasuklah sakit perut.Ubatnya sendiri boleh menyebabkan kaustik atau melambatkan pengosongan perut, menyebabkan rasa sakit.

Ubat-ubatan tahan sakit yang dikenali sebagai NSAIDs (nonsteroidal anti-inflammatory drugs) seperti ibuprofen dan aspirin, boleh menyebabkan pembengkakan pada lapisan perut dan mungkin menyebabkan luka-luka/ulser. 

Bifosfonat oral, kelas ubat-ubatan yang popular yang membantu mengekalkan ketumpatan tulang dan mencegah osteoporosis, juga boleh menyebabkan pembengkakan dan rasa sakit dalam esofagus bawah.Antibiotik, khususnya yang mengandungi azithromisin, jika diambil selepas makan memberi kelegaan pada lapisan perut. 


Ubat-ubatan narkotik dan rawatan tekanan darah melegakan dinding perut dan membolehkan makanan untuk tersimpan dan ditapai semasa dalam perut anda, menyebabkan rasa mual.



7.Diverticulitis
Diverticulitis adalah keradangan "diverticula" atau poket yang terbentuk di lapisan usus, biasanya di kolon. Ini kelihatan seperti lubang yang ditumbuk di dalam lapisan kolon yang cenderung mendapat meradang atau terhalang dengan najis atau bahan asing yang lain.Gejala boleh merangkumi kekejangan di abdomen bawah, yang mungkin bertindak balas terhadap antibiotik. Pengambilan makananyang berserat tinggi boleh membantu. Dalam kes yang lebih teruk, ia boleh menyebabkan abscesses (lapisan lembut yang umumnya dikelilingi oleh kawasan berwarna dari merah jambu hingga merah gelap), pendarahan, dan juga perforasi(lubang atau corak), mengakibatkan kesakitan yang teruk, atau bahkan memerlukan pembedahan atau perlu membuat rawatan di hospital.






8.Intoleransi gluten
Sesetengah orang mengalami tindak balas yang teruk bila mengambil makanan yang berasaskan gluten, protein yang terdapat dalam gandum, barli, dan rai. Bentuk intoleransi gluten yang paling teruk dipanggil penyakit celiac . 

Gluten menyebabkan kerosakan pada usus kecil.Usus kecil tidak akan berfungsi secara normal, ia tidak menyerap nutrien.Pakar dan pesakit semakin sedar tentang intoleransi gluten dan penyakit seliak, yang menyebabkan gas, kembung, kesakitan yang ringan dan keletihan. 



Ketidakseimbangan usus kecil untuk menyerap nutrien boleh menyebabkan cirit-birit kronik, penurunan berat badan, dan juga kekurangan zat makanan.






9. Endometriosis
Endometriosis adalah perkembangan tisu lapisan uterus di luar rahim. Gejala mungkin termasuk sakit perut, rasa sakit semasa haid.

Endometriosis hanya memberi kesan kepada wanita. Ia adalah keadaan yang berlaku apabila sel-sel dari lapisan uterus berubah dan mula berkembang di bahagian lain badan, biasanya di suatu tempat di panggul. 



Sakit, pendarahan yang tidak teratur, dan kemandulan boleh menyebabkan. Endometriosis sukar didiagnosis, dan sering memerlukan rujukan dari ahli sakit ginekologi dan melakukan ultrasound pelvis. 



Sekiranya endometriosis ‘menempat’ kepada satu kawasan kecil, pembedahan boleh membantu. Jika tidak, ia dirawat dengan ubat tahan sakit(NSAID) dan terapi hormon, kerana bila keadaan ini berlaku kitaran haid cenderung mewujudkan genjala yang boleh menyebabkan kesakitan.



10.Masalah Tiroid
Walaupun kelenjar tiroid terletak di leher, ia boleh menyebabkan penurunan berat badan. badan. 



Tiroid mengawal beberapa fungsi dalam badan dan saluran penghadaman adalah salah satu sistemnya. Jika tiroid menghasilkan terlalu banyak hormon ( hipotiroidisme ), ia mempercepatkan saluran pencernaan, menyebabkan cirit-birit dan kekejangan abdomen. 



Sebaliknya, tiroid yang tidak aktif (hipotiroidisme ) melambatkan saluran pencernaan, yang berpotensi membawa kepada sakit seperti sembelit dan kembung.





11.Parasit
Tiada siapa terfikir bahawa simptom kesakitan perut adalah disebabkan oleh cacing parasit atau makhluk lain. Tetapi ia boleh berlaku. Parasit boleh melekatkan diri pada lapisan perut anda atau terasa seakan kepanasan/pedih di dalam usus atau kolon kecil, yang membawa kepada pelbagai gejala yang tidak diingini. 



Terdapat banyak beberapa jenis parasit, tetapi yang paling biasa adalah Giardia dan Cryptosporidium , yang boleh terdapat di dakam kolam atau tasik yang tercemar. Protozoa kecil menyebabkan kekejangan, cirit-birit, dan loya sekitar 2 hingga 10 hari selepas pendedahan (untuk Crypto) atau 1 hingga 3 minggu kemudian (untuk Giardia). Jenis-jenis parasit lain boleh diambil dalam makanan yang kurang masak atau tercemar.Sushi, apabila diperoleh dari sumber yang kurang baik, boleh mengandungi parasit.





12.Apendiks
Kebanyakan orang yang mempunyai apendisitis, keradangan pada appendix, mengalami sakit secara tiba-tiba dan yang teramat dan perlu segera ke hospital untuk mendapatkan rawatan.Apendisitis adalah lebih biasa pada kanak-kanak dan orang dewasa (walaupun ia boleh berlaku kepada orang dewasa meningkat usia) dan biasanya bermula dengan rasa sakit di abdomen tengah, merebak ke bahagian bawah abdomen.Tanda-tanda yang jelas adalah rasa sakit apabila anda membengkokkan kaki anda kerana ia menarik otot berhampiran appendix anda ketika anda membuat pergerakan itu. .



Sekiranya appendix tidak dikeluarkan, ia boleh pecah, menyebabkan tempoh masa anda di hospital lebih lama kerana ianya berpotensi mengancam nyawa.Segera ke bilik kecemasan hospital jika anda menganggap apendisitis menyebabkan sakit perut anda.





13.Ulser
Penyakit ulser peptik, atau ulser di perut dan duodenum (bahagian pertama dari usus kecil), adalah punca kesakitan perut.
Kesakitan biasanya menyerang bahagian perut bahagian atas dan kadang-kadang berlaku selepas makan. Pesakit yang mengalami ulser duodenal boleh terbangun di tengah malam kerana sakit.

Ubat-ubatan NSAID dan bakteria Helicobacter pylori ( H. pylori ) adalah punca utama. Antibiotik dan ubat penahan asid sering digunakan untuk merawat penyakit ulser disebabkan oleh bakteria.




14.Pengambilan gula yang terlalu banyak
Jika anda mengambil terlalu banyak sorbitol, yang terdapat dalam beberapa produk bebas gula, ia boleh menyebabkan sakit dan cirit-birit.  



Untuk mengatasi masalah ini, anda perlu mengawal atau hentikan seketika pengambilan gula dalam diet anda.








15.Tekanan
Tekanan boleh menyebabkan sakit kepala, tekanan darah tinggi, insomnia dan khususnya masalah perut!. Kemurungan telah dikaitkan dengan masalah pencernaan (termasuk kehilangan selera makan dan penurunan berat badan) serta  sindrom usus. Ianya saling berhubung kait.
Kemurungan mungkin menyebabkan sakit perut tetapi sakit perut yang berterusan mungkin dengan mudah membawa kepada kemurungan dan rasa cemas.



16.Keracunan makanan
Keracunan makanan dari virus atau bakteria boleh menyebabkan sakit perut, dengan cirit-birit dan muntah-muntah.Seperti Salmonella(taun/kepialu) dari makanan yang tercemar. 



Dalam kes-kes yang jarang berlaku, keracunan makanan boleh menjadi serius dan boleh membawa maut.



Walau bagaimanapun, jika anda mengalami  gastroenteritis virus , jangkitan perut daripada makanan, ia mungkin mengambil masa yang lebih lama untuh sembuh.Walluhuallam.



17.Penyakit Radang Usus
Penyakit radang usus/Inflammatory bowel disease (IBD) adalah keradangan di dalam usus kecil atau besar, Ia termasuk Crohn disease dan kolitis ulseratif . 



Keradangan dari IBD boleh menyebabkan parut dan penyumbatan, yang boleh membawa kepada sakit perut bersama-sama dengan cirit-birit dan pendarahan rektum. Gejala mungkin kronik, boleh menjadi teruk dan mereda, sehingga kadang-kadang ianya sukar didiagnosis. 



IBD perlu dipantau dengan teliti kerana ia boleh membawa kepada masalah yang lebih serius, terutamanya kanser, yang berkemungkinan berlaku.



18. Irritable Bowel Syndrome
Irritable bowel Syndrome (IBS ), ianya tidak sama dengan penyakit radang usus (inflammatory bowel disease). Walaupun IBS juga boleh menyebabkan sakit perut kronik dan berlaku perubahan dalam pergerakan usus (seperti sembelit dan cirit-birit), ia bukan keadaan keradangan dan tidak melibatkan pendarahan rectum. 



Secara amnya ianya banyak terjadi dikalangan wanita berbanding lelaki, dan dianggap kurang serius daripada IBD, dan rawatan dibuat mengikut gejala, seperti ubat tahan sakit. 



Dan tidak seperti IBD, IBS tidak pernah mengalami keadaan yang lebih serius seperti kanser.



19.Penyakit Keradangan Pelvic(Pelvic inflammatory disease)
Penyakit keradangan pelvic(PID), ialah jangkitan bakteria berlaku pada tiub fallopio, rahim, atau ovari, boleh menyebabkan rasa sakit di bawah perut anda.PID boleh menyebabkan parut pada tiub fallopio dan risiko ketika kehamilan, jadi jika anda mengalami gejala lain seperti demam, muntah, atau pengsan, anda perlu mendapatkan rawatan kecemasan dengan kadar segera.

Penyakit-penyakit seksual seperti gonorea dan Chlamydia (adalah jangkitan bakteria yang mudah sembuh dengan pengambilan ubat antibiotik), boleh menyebabkan PID dan ianya boleh dicegah dengan mengamalkan seks yang sihat. Penyebab PID lain yang mungkin terjadi,ketidakselesaan perut termasuk IUD (alat cegah kehamilan yang berbentuk 'T' diletakkan di dalam rahim), melahirkan anak, atau pengguguran, kerana perkara ini boleh mengganggu serviks dan menyebabkan pembiakan bakteria.


20.Sembelit
Sembelitmenyebabkan sakit perut kerana bahan buangan yang tersekat kerana kegagalan/ketidakupayaan usus besar meregang dengan baik. Sekiranya anda mengalami kesakitan perut dan rasa memulas atau pembuangan yang tidak teratur, sembelit adalah mungkin penyebabnya.
Untuk kelancaran bagi system penghadaman anda, minum lebih banyak air dan mengamalkan makanan yang mempunyai serat. Walau bagaimanapun, jika anda sembelit selama lebih daripada beberapa hari atau sering sembelit, anda perlu mengambil susu magnesia, Rasa atau tekturnya agak lembut dan dapat membantu apabila anda memakan serat yang mana memungkinkan kesukaran ketika ‘pembuangan’


21.Kanser
Ia di luar kemungkinan, tetapi kanser di salah satu organ yang terletak di abdomen,hati, pankreas, perut, pundi hempedu, atau ovary yang mana boleh menyebabkan sakit perut, tetapi biasanya hanya kemungkinan.Dan selalunya ada gejala selainnya, seperti kehilangan selera makan, penurunan berat badan, muntah berterusan, kembung abdomen yang berterusan, dan perubahan kebiasaan usus yang baru-baru ini.Jika kebiasaan seseorang itu  melakukan ’pembuangan’ sekali sehari dan tiba-tiba ia berubah selama beberapa minggu yang lalu kepada satu setiap tiga hingga empat hari, itu patut diberi perhatian atau segera ke pusat rawatan untuk ujian.
Penyakit kanser kebanyakannya akan rasa sakit di bahagian atas badan.Ia adalah perasaan yang tidak spesifik, jadi endoskopi atau X-ray adalah cara terbaik untuk mengetahuinya.Wallhuallam.


Kredit : health.com
Alih Bahasa : google translate / Manual


Olahan : Nik Ibrahim Bahiri



tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.


Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l