Skip to main content

Apakah penyebab masalah sakit kepala?



Sakit kepala adalah penyakit yang disebabkan secara langsung berlaku masalah dengan struktur yang sensitif  dalam kepala. Ini termasuklah saluran darah, otot, dan saraf  kepala dan leher. Ia juga boleh menyebabkan perubahan dalam aktiviti kimia di dalam otak.

Apakah sakit kepala?




Sakit kepala ditakrifkan sebagai rasa sakit yang timbul dari kepala ke leher hingga bahagian atas badan. Kesakitan berpunca dari tisu dan struktur yang mengelilingi tengkorak atau otak, kerana otak itu sendiri tidak mempunyai saraf yang menimbulkan sensasi kesakitan (rasa sakit). Lapisan nipis tisu (periosteum) yang mengelilingi tulang, otot yang membungkus tengkorak, sinus, mata, dan telinga, serta tisu nipis yang meliputi permukaan otak dan saraf tunjang (meninges), arteri, urat, dan saraf , semua boleh menjadi keradangan atau kesakitan dan menyebabkan sakit kepala. Kesakitan boleh menjadi sakit kusam, tajam, berdenyut, berterusan, sekejap, ringan, atau tegang.
Terdapat tiga kategori utama sakit kepala berdasarkan sumber kesakitan.
  1. Sakit kepala utama
  2. Sakit kepala menengah
  3. Neuralgias tengkorak, sakit muka, dan sakit kepala yang lain
Garis panduan juga perlu di ambil perhatian bahawa pesakit mungkin mempunyai gejala yang konsisten dengan lebih daripada satu jenis sakit kepala, dan lebih daripada satu jenis sakit kepala mungkin hadir pada masa yang sama.

Penyebab  Migrain




Migrain adalah sakit kepala yang menyengat, biasanya pada satu sisi kepala, yang sering dimulakan atau "dipicu" oleh sebatian atau keadaan tertentu (persekitaran, tekanan, hormon dan banyak lagi). Ianya lebih kerap berlaku 75% pada kaum wanita, dan boleh menjejaskan keupayaan seseorang untuk melakukan aktiviti harian.
Sakit kepala migrain sering dicetuskan apabila seseorang terdedah pada keadaan tertentu.
  • Kerdipan lampu
  • kebimbangan dan tekanan
  • kurang makanan atau tidur
  • perubahan hormon
  • makanan (keju, coklat, kicap, daging diproses, dan MSG)
  • tyramine (makanan yg tersimpan lama cth keju, makanan yg ditapai dsb)
  • kafein( kopi segera/tapis, dsb juga terdapat dlm ubat migrain)

Apakah sakit kepala utama?

Sakit kepala termasuk migrain, ketegangan, dan sakit kepala kelompok, serta pelbagai jenis sakit kepala yang kurang biasa.
  • Sakit kepala ketegangan adalah jenis sakit kepala utama yang paling biasa. Sakit kepala ketegangan (tension) berlaku lebih kerap di kalangan wanita berbanding lelaki. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 1 dari 20 orang di dunia maju mengalami masalah sakit kepala harian .
  • Sakit kepala migrain adalah jenis sakit kepala utama yang paling biasa kedua. Sakit kepala migrain memberi kesan kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Sebelum akil baligh , lelaki dan perempuan turut sama terjejas oleh sakit kepala migrain, tetapi selepas akil baligh, lebih ramai wanita berbanding lelaki terjejas.
  • Sakit kepala cluster adalah jenis sakit kepala utama yang jarang berlaku. Ia lebih menjejaskan lelaki pada lewat 20-an, wanita dan kanak-kanak juga boleh mengalami masalah sakit kepala.
Sakit kepala boleh menjejaskan kualiti hidup. Sesetengah orang mengalami sakit kepala sekali-sekala yang sembuh dengan cepat sementara yang lain mengambil masa yang lama. Walaupun sakit kepala ini tidak mengancam nyawa, ianya mungkin dikaitkan dengan gejala strok .
Ramai pesakit menyamakan sakit kepala yang teruk dengan migrain, tetapi jumlah kesakitan tidak menentukan diagnosis migrain.

Apakah sakit kepala menengah?

Sakit kepala menengah adalah yang disebabkan oleh struktur atau masalah yang berpunca dari kepala atau leher. Ini adalah kumpulan penyakit yang sangat luas dari sakit gigi disebabkan oleh terkena jangkitan atau sakit dari sinus yang dijangkiti yang boleh mengancam nyawa seperti berlakunya pendarahan di otak atau jangkitan seperti ensefalitis atau meningitis .

Sakit kepala traumatik jatuh ke dalam kategori ini termasuk sakit kepala pasca- gegaran .
Kumpulan sakit kepala ini juga termasuk sakit kepala yang dikaitkan dengan penyalahgunaan bahan dan penggunaan berlebihan ubat yang digunakan untuk merawat sakit kepala (ubat yang berlebihan sakit kepala). " Hangover " sakit kepala jatuh ke dalam kategori ini juga. Orang yang meminum alkohol yang terlalu banyak memungkinkan terjadinya sakit kepala kerana kesan alkohol dan dehidrasi .


Apakah neuralgias tengkorak, sakit muka, dan sakit kepala yang lain?

Neuralgia bermaksud kesakitan saraf (neur = saraf + algia = sakit). Neuralgia tengkorak menggambarkan keradangan salah satu daripada 12 saraf kranial yang datang dari otak yang mengawal otot dan membawa isyarat deria (seperti sakit) ke dan dari kepala dan leher. Contoh yang paling biasa dikenali ialah neuralgia trigeminal , yang memberi kesan kepada saraf tengkorak V (saraf trigeminal), saraf deria yang membekalkan muka dan boleh menyebabkan sakit muka yang sengit apabila merengsa atau meradang.



17 jenis sakit kepala
Jenis-jenis sakit kepala bergantung kepada kelas. Beberapa jenis biasa termasuk:
  1. Ketegangan kepala utama yang episodik(berkala)
  2. Ketegangan kepala utama yang kromik
  3. Penyakit kepala kontraksi otot utama
  4. Migrain kepala utama dengan aura
  5. Migrain kepala utama tanpa aura
  6. Utama sakit kepala kelompok
  7. Hemicrania parut utama (sejenis sakit kepala kluster)
  8. sakit kepala disebabkan batuk
  9. Sakit kepala utama yang menikam
  10. Sakit kepala utama yang berkaitan dengan hubungan seksual
  11. Sakit kepala teriak utama
  12. Hemache sakit kepala (sakit kepala yang membangkitkan seseorang dari tidur)
  13. Hemicrania continua (sakit kepala yang berterusan di satu sisi sahaja, kanan atau kiri [unilateral])
  14. Penyakit kepala harian yang berterusan (NDPH) (sejenis sakit kepala kronik)
  15. Sakit kepala dari kerja keras
  16. Neuralgia trigeminal dan keradangan saraf tengkorak lain
  17. Kesakitan menengah akibat:
    • Trauma
    • Gangguan
    • Jangkitan
    • Masalah struktur dengan tulang muka, gigi, mata, telinga, hidung, sinus atau struktur lain
    • Penyalahgunaan atau penarikan bahan
Apa yang menyebabkan sakit kepala?

Sakit kepala migrain disebabkan oleh keradangan atau kerengsaan struktur yang mengelilingi otak atau menjejaskan fungsinya. Walaupun otak itu sendiri tidak mempunyai serabut saraf rasa sakit, segala sesuatu di atas bahu, dari leher, tengkorak, dan muka, boleh menyebabkan seseorang mengalami sakit kepala. Penyakit sistemik, termasuk jangkitan atau dehidrasi , boleh menyebabkan sakit kepala yang berkaitan. Ini dikenali sebagai sakit toksik. Perubahan dalam edaran dan aliran darah atau trauma juga boleh menyebabkan sakit kepala.
    Perubahan dalam kimia otak juga boleh dikaitkan dengan sakit kepala: tindak balas ubat, penyalahgunaan dadah dan pengeluaran dadah boleh menyebabkan kesakitan.
Setiap orang berbeza, jadi sejarah sakit kepala adalah penting. Mengakui pola-pola atau merangsang (makanan yang dimakan, tekanan , dan sebagainya), bersama-sama dengan pemeriksaan fizikal dan gejala-gejala yang berkaitan, dapat membantu mengenal pasti punca bagi setiap sakit kepala individu .

Apa yang menyebabkan sakit kepala ketegangan (tension)?

           Walaupun sakit kepala ketegangan adalah jenis sakit kepala yang paling sering berlaku, penyebabnya tidak diketahui. Penyebab yang paling mungkin ialah kontraksi otot yang menutupi tengkorak. Apabila otot yang menutupi tengkorak tertekan, ia mungkin menjadi radang, pergi ke kejang, dan menyebabkan kesakitan. Tapak biasa termasuk pangkal tengkorak di mana otot trapezius memasukkan leher, tapak di mana otot yang bergerak, terletak rahang, dan dahi.
Terdapat sedikit kajian untuk mengesahkan punca sebenar ketegangan kepala. Adalah dipercayai bahawa sakit kepala ketegangan berlaku kerana tekanan fizikal pada otot kepala. Sebagai contoh, tekanan ini boleh menyebabkan otot-otak mengelilingi tengkorak untuk mengepam gigi dan menjadi kekejangan.Pergerakan secara fizikal termasuk cara kerja yang kompleks, sukar dan berpanjangan, atau duduk di meja komputer menumpukan perhatian untuk jangka masa yang lama. Tekanan emosi juga boleh menyebabkan sakit kepala ketegangan.

Apakah tanda-tanda dan gejala sakit kepala ketegangan (tension)?

Tanda-tanda umum dan sakit kepala ketegangan termasuklah:
  • Sakit yang bermula di bahagian belakang kepala dan leher atas dan sering digambarkan sebagai sesak atau tekanan seperti terikat. Ia mungkin tersebar mengelilingi kepala.
  • Tekanan yang paling sengit boleh dirasakan di atas alis di mana terletak temporalis dan otot depan.
  • Kesakitan mungkin bervariasi dalam intensiti taidak menentu tetapi biasanya tidak melumpuhkan, yang bermaksud bahawa pesakit boleh meneruskan aktiviti harian. Kesakitan biasanya adalah dua hala (menjejaskan kedua-dua belah kepala).
  • Kesakitan tidak dikaitkan dengan aura (lihat di bawah), mual , muntah, atau kepekaan terhadap cahaya dan bunyi.
  • Kesakitan berlaku secara sporadis (jarang dan tanpa corak) tetapi boleh berlaku dengan kerap dan bahkan setiap hari bagi sesetengah orang.
  • Kesakitan ini membolehkan kebanyakan pesakit berfungsi dengan normal, walaupun sakit kepala.
Bagaimanakah sakit kepala ketegangan didiagnosis?

Untuk membuat diagnosis sakit kepala ianya adalah berpandukan sejarah yang diberikan oleh pesakit. Pakar penjagaan kesihatan akan bertanya soalan mengenai sakit kepala bagi cuba membantu membuat diagnosis. Soalan-soalan itu akan ditanya untuk menentukan kualiti, kuantiti, dan tempoh kesakitan, serta sebarang gejala yang berkaitan. Orang yang mengalami sakit kepala tegangan biasanya akan mengadu kesakitan ringan hingga sederhana yang terletak di kedua-dua belah kepala. Orang yang sakit kepala ketegangan menggambarkan kesakitan sebagai ketegangan yang tidak berdenyut, yang tidak memburuk dengan aktiviti. Biasanya tidak ada gejala yang berkaitan seperti loya, muntah, atau kepekaan cahaya.
Pemeriksaan fizikal, terutamanya bahagian neurologi pemeriksaan, adalah penting dalam sakit kepala ketegangan kerana untuk membuat diagnosis, ia mestilah normal. Walau bagaimanapun, mungkin ada kelembutan kulit kepala atau otot leher. Sekiranya didapati kelainan pada peperiksaan neurologi, maka diagnosis sakit kepala ketegangan perlu ditunda sehingga kemungkinan ada penyebab  (penyakit) yang lain.

Apakah Kaedah Rawatan Sakit Kepala Ketegangan ?

Sakit kepala ketegangan adalah menyakitkan, dan pesakit mungkin biasanya kecewa…  diagnosis hanya sakit kepala ketegangan. Walaupun tidak mengancam nyawa, sakit kepala ketegangan  membuatkan aktiviti harian lebih sukar untuk dilakukan. Kebanyakan pesakit berjaya merawat diri dengan ubat-ubatan anti kesakitan over-the-counter (OTC) untuk mengawal sakit kepala ketegangan. Kerja-kerja berikut yang baik untuk kebanyakan orang:
  • aspirin ,
  • ibuprofen ( Motrin , Advil ),
  • acetaminophen ( Tylenol , Panadol) dan
  • naproxen ( Aleve ).
Jika ini gagal, rawatan sokongan lain boleh didapati. Sakit kepala berulang harus menjadi isyarat untuk mendapatkan bantuan perubatan. Terapi fizikal, urut , biofeedback, dan pengurusan tekanan semua boleh digunakan sebagai tambahan untuk membantu mengawal ketegangan kepala.
Adalah penting untuk diingat bahawa ubat-ubatan OTC, walupun selamat/senang diambil, adalah ubat-ubatan dan mungkin mempunyai kesan sampingan dan interaksi yang berpotensi dengan ubat-ubatan preskripsi. Sentiasa bijak untuk meminta ahli perubatan atau ahli farmasi jika seseorang mempunyai soalan mengenai ubat OTC dan penggunaannya. Ini penting terutamanya dengan ubat tahan sakit OTC, kerana ia digunakan dengan kerap.
Adalah penting untuk membaca penyenaraian bahan dalam ubat sakit OTC. Selalunya ubat OTC adalah gabungan bahan-bahan, dan ramuan kedua atau ketiga yang disenaraikan mungkin berpotensi mengganggu tindakan ubat - ubatan lain berdasarkan isu-isu perubatan lain pesakit Sebagai contoh:
  • Sesetengah ubat OTC termasuk kafein , yang boleh mencetuskan degupan jantung yang cepat di sesetengah pesakit.
  • Menjelang malam,sebelum masuk tidur, diphenhydramine ( Benadryl ) boleh ditambah. Ini boleh menyebabkan penenang, memandu atau menggunakan mesin berat mungkin tidak sesuai apabila mengambil ubat penenang.
  • Sesetengah ubat- ubatan OTC mempunyai pseudoephedrine bercampur dengan ubat sakit. Ubat ini boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan  berdebar - debar .
Contoh-contoh lain yang perlu digunapakai adalah seperti yang berikut:
  • Aspirin tidak boleh digunakan pada kanak-kanak dan remaja kerana risiko sindrom Reye, komplikasi yang mengancam nyawa yang mungkin berlaku apabila terdapat jangkitan virus dan aspirin diambil.
  • Aspirin, ibuprofen, dan naproxen adalah ubat-ubatan anti-radang yang boleh menjengkelkan ke perut dan boleh menyebabkan pendarahan usus. Mereka harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit yang mempunyai penyakit ulser peptik.
  • Kebanyakan ubat anti-inflamasi juga menyebabkan potensi pendarahan di tempat lain di dalam badan, dan anda tidak perlu mengambilnya jika anda juga mengambil penipisan darah. Bercakap dengan doktor anda atau profesional penjagaan kesihatan lain tentang manfaat dan risiko ubat anti-inflamatori. Pengelupasan darah termasuk warfarin ( Coumadin ), heparin ( Lovenox ), dabigatran (Pradaxa), apixaban ( Eliquis ), rivaroxaban ( Xarelto ), edoxaban (Savaysa), clopidogrel bisulfate ( Plavix ), ticagrelor (Brilinta), dan prasugrel (Effient).
  • Berlebihan aspirin, ibuprofen, dan naproxen juga boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.
  • Acetaminophen, jika digunakan dalam jumlah yang lebih besar daripada disyorkan, boleh menyebabkan kerosakan hati atau kegagalan. Ia juga harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit yang minum banyak alkohol atau yang mempunyai penyakit hati kerana dos yang lebih rendah daripada biasanya disyorkan mungkin berbahaya.
  • Ubat sakit kepala yang berlebihan agak mengelirukan bagi sakit kepala ketegangan kronik. Apabila ubat-ubatan tahan sakit ini digunakan untuk sakit kepala yang berpanjangan boleh kembali berulang kerana kesan ubat-ubatan akan haus. (Jenis sakit kepala ini dirujuk sebagai "sakit kepala rebound," dan diklasifikasikan sebagai sakit kepala kelas menengah.)

Apa yang menyebabkan sakit kepala kluster?


Sakit kepala cluster dinamakan sebegitu kerana ianya cenderung berlaku setiap hari untuk tempoh seminggu atau lebih diikuti dengan tempoh masa yang panjang - bulan hingga tahun - tanpa sakit kepala. berlaku pada masa, hari yang sama, pesakit sering terbangun di tengah malam.
Penyebab sakit kepala kluster tidak menentu tetapi mungkin disebabkan pelepasan secara tiba-tiba bahan kimia histamin dan serotonin dalam otak. Hipotalamus, satu kawasan yang terletak di pangkal otak, bertanggungjawab sebagai jam biologi badan dan mungkin menjadi penyebab sakit kepala jenis ini. Apabila imbasan otak dilakukan pada pesakit terdapat aktiviti tidak normal di tengah-tengah gugusan  kawasan hipotalamus.
Sakit kepala kelompok juga:
  • cenderung terjadi dalam keluarga dan ini menunjukkan bahawa mungkin ada faktor genetik;
  • boleh dicetuskan oleh perubahan dalam pola tidur ; dan
  • boleh dicetuskan oleh ubat-ubatan (contohnya, nitrogliserin , yang digunakan untuk penyakit jantung )
Individu mengalami sakit kepala yang lama, merokok , alkohol, dan sesetengah makanan (contohnya, coklat , dan makanan tinggi nitrit seperti daging asap) juga menjadi punca utama sakit kepala.

Apakah gejala sakit kepala kluster?


Sakit kepala cluster adalah sakit kepala yang datang dalam kumpulan (kelompok) yang dipisahkan oleh tempoh bebas sakit bulan atau tahun. Pesakit mungkin mengalami sakit kepala setiap hari selama beberapa minggu atau bulan dan kemudian bebas dari rasa sakit selama bertahun-tahun. Jenis sakit kepala ini memberi kesan lebih kerap kepada kaum lelaki. Mereka sering kali bermula pada masa remaja tetapi boleh juga menjangkau usia pertengahan.
  • Semasa tempoh sakit kepala kelompok berlaku, sakit biasanya terjadi sekali atau dua kali sehari, tetapi sesetengah pesakit mungkin mengalami sakit lebih daripada dua kali sehari.
  • Setiap episod kesakitan berlangsung dari 30 hingga 90 minit.
  • Serangan cenderung berlaku pada masa yang sama setiap hari dan sering menyedarkan pesakit pada waktu malam dari tidur yang nyenyak.
  • Kesakitan biasanya menyakitkan dan terletak di sekitar atau di belakang satu mata.
  • Sesetengah pesakit menerangkan kesakitan seperti perasaan panas di mata. Mata yang terkena boleh menjadi merah, meradang, dan berair.
  • Hidung mungkin menjadi tersumbat dan berair.
Tidak seperti orang yang sakit kepala migrain, mereka yang sakit kepala gugup dan menjadi gelisah. Mereka sering terlantai dan / mengadap kepala mereka ke dinding. Orang dengan sakit kepala kelompok boleh terdorong untuk melakukan perkara yang terdesak, termasuk pemikiran membunuh diri.

Bagaimanakah sakit kepala kluster didiagnosis?


Diagnosis sakit kepala kluster dibuat dengan mengambil tahu sejarah pesakit. Keterangan kesakitan seperti biasanya cukup untuk di diagnosis.
Sekiranya diperiksa di tengah-tengah serangan, pesakit biasanya berada dalam krisis yang menyakitkan dan mata dan hidung berair seperti yang diterangkan sebelumnya. Sekiranya pesakit dilihat tidak sakit pada ketika itu, pemeriksaan fizikal adalah normal dan diagnosis akan bergantung kepada sejarah.

Bagaimanakah sakit kepala kluster dirawat?


Sakit kepala cluster mungkin sangat sukar untuk dirawat, dan ia mungkin mengambil masa percubaan dan kesilapan untuk mencari kaedah rawatan spesifik untuk setiap pesakit. Sejak sakit kepala berulang setiap hari, terdapat dua keperluan rawatan. Kesakitan yang pertama perlu dikawal, dan sakit kepala yang mengikuti perlu dihalang.
Pilihan rawatan awal mungkin termasuk satu atau lebih daripada yang berikut:
  • Kaedah penyedutan kepekatan oksigen yang tinggi (walaupun ini tidak akan berfungsi jika sakit kepala sudah menjadi kebiasaan);
  • suntikan ubat triptan, seperti, sumatriptan ( Imitrex ), zolmitriptan ( Zomig ), dan rizatriptan ( Maxalt ) yang merupakan ubat migrain biasa;
  • Menyembur atau menitis lidocaine , anestetik , ke dalam lubang hidung;
  • dihydroergotamine (DHE, Migranal ), ubat yang menyebabkan pembuluh darah menjadi terkawal; dan
  • kafein .
Pencegahan sakit kepala kumpulan mungkin termasuk
  • penghalang saluran kalsium , sebagai contoh, verapamil ( Calan , Verelan , Verelan PM, Isoptin , Covera-HS ) dan diltiazem ( Cardizem , Dilacor, Tiazac );
  • prednisone ( Deltasone , Pred Cecair );
  • ubat antidipresi ;
  • lithium (Eskalith, Lithobid ); dan
  • ubat antiseizure termasuk asid valproic , divalproex ( Depakote , Depakote ER, Depakene , Depacon ), dan topiramate ( Topamax ).

Bolehkah sakit kepala cluster dihalang?


Sejak episod kepala berselang pada tempoh masa yang lama, dan sejak sakit kepala pertama episod cluster baru tidak dapat diramalkan, ubat harian mungkin tidak dibenarkan.
Perubahan gaya hidup boleh membantu meminimumkan risiko  sakit kepala kluster. Berhenti merokok dan mengurangkan pengambilan alkohol boleh mengelakkan episod sakit kepala kluster.

Apakah penyakit yang menyebabkan sakit kepala menengah?


Sakit kepala adalah gejala yang dikaitkan dengan pelbagai penyakit. Walaupun sakit kepala sendiri adalah masalah dengan sakit kepala utama, sakit kepala menengah adalah disebabkan oleh penyakit atau kecederaan, perlu didiagnosis dan dirawat. Mengawal gejala sakit kepala perlu berlaku pada masa yang sama juga ujian diagnostik perlu dilakukan untuk mengenal pasti penyakit. Sebahagian daripada punca sakit kepala menengah mungkin berpotensi mengancam nyawa dan membawa maut. Diagnosis awal dan rawatan adalah penting jika kerosakannya minimum.Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa menyenaraikan lapan kategori sakit kepala menengah. Beberapa contoh dalam setiap kategori diperhatikan (Ini bukan senarai lengkap.).

Trauma kepala dan leher



  • Kecederaan pada kepala boleh menyebabkan pendarahan di dalam ruang di antara meninges, lapisan tisu yang mengelilingi otak (ruang subdural, epidural, dan subarachnoid) atau dalam tisu otak itu sendiri (pendarahan intracerebral: intra = dalam + serebral = otak, pendarahan = pendarahan).
  • Edema atau bengkak di dalam otak, tidak dikaitkan dengan perdarahan, boleh menyebabkan rasa sakit dan berlaku perubahan fungsi mental.
  • Gegaran , di mana kecederaan kepala berlaku tanpa pendarahan. Sakit kepala adalah salah satu daripada ciri-ciri sindrom pasca- gegaran .
  • Kecederaan kepala yang berulang kali dan leher juga menyebabkan sakit kepala.

Masalah pembuluh darah di kepala dan leher

  • Strok atau serangan iskemia sementara ( TIA ).
  • Kecacatan arteriovenous (AVM) apabila berlaku kebocoran.
  • Cerebral aneurysm dan pendarahan subarachnoid. An aneurisme , atau kawasan yang lemah dalam dinding saluran darah, boleh berkembang dan berlaku pendarahan menyebabkan apa yang dipanggil sakit kepala sentinel. Ini mungkin merupakan tanda amaran di masa hadapan, berdarah ke otak.
  • Keradangan arteri karotid
  • Arteritis Temporal (keradangan arteri temporal)

Masalah saluran darah bukan otak

  • Tumor otak , sama ada primer, berasal dari otak, atau metastatik dari kanser yang bermula di dalam organ lain
  • Kejang
  • Hipertensi intrakranial idiopatik , yang dikenali sebagai pseudotumor cerebri, di mana tekanan di dalam saluran tulang belakang bertambah. Penyebabnya tidak diketahui dan walaupun ia boleh berlaku di semua peringkat umur, ia sering memberi kesan kepada wanita muda, gemuk . Hipertensi intrakranial idiopatik boleh menyebabkan sakit kepala yang ketara dan jika tidak dirawat, kadang-kadang boleh menyebabkan kebutaan .

Ubat dan dadah (termasuk pengambilan dari ubat-ubatan tersebut)

Kontraseptif lisan , ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat disfungsi erektil (mati pucuk) , tekanan darah atau ubat-ubatan jantung yang lain boleh menyebabkan atau menyebabkan sakit kepala. Pengambilan Ubat-ubatan yang berlebihan sakit kepala dan diambil terlalu kerap, boleh disebabkan oleh acetaminophen (Tylenol dan lain-lain), aspirin, ibuprofen (Advil dan lain-lain), analgesik OTC dengan kafein (Excedrin®, dsb.), Serta analgesik narkotik dan ubat-ubatan kesakitan yang lain.

Jangkitan

  • Meningitis
  • Encephalitis
  • HIV / AIDS
  • Jangkitan sistemik (contohnya radang paru - paru atau influenza )

Perubahan dalam persekitaran badan

  • Tekanan darah tinggi ( hipertensi )
  • Dehidrasi
  • Hypothyroidism(gangguan sistem endokrin di mana kelenjar tiroid tidak menghasilkan hormon tiroid yang cukup)
  • Dialisis buah pinggang

Masalah dengan mata, telinga, tekak hidung, gigi, sinus, dan leher

  • Jangkitan sinus
  • Sakit gigi
  • Glaukoma
  • Iritis

Bagaimanakah sakit kepala menengah didiagnosis?


Jika ada kesempatan, diagnosis sakit kepala menengah bermula dengan sejarah pesakit lengkap diikuti dengan pemeriksaan fizikal dan ujian makmal dan radiologi yang sesuai.
Walau bagaimanapun, sesetengah pesakit hadir dalam krisis dengan tahap kesedaran menurun atau tanda-tanda vital yang tidak stabil disebabkan oleh punca sakit kepala. Dalam situasi ini, doktor mungkin memutuskan untuk membuat rawatan tanpa menunggu ujian untuk mengesahkan diagnosis.
Contohnya, pesakit yang sakit kepala, demam , leher kaku, dan kekeliruan mungkin mengalami meningitis. Oleh kerana meningitis boleh membawa maut dengan cepat, terapi antibiotik mungkin bermula sebelum ujian darah dan  ‘lumbar puncher’ dilakukan untuk mengesahkan diagnosis. Mungkin diagnosis lain akhirnya dijumpai, sebagai contoh, tumor otak atau pendarahan subarachnoid, antibiotik perlu diberikan pada peringkat awal bagi mengelakkan risiko.

Apakah peperiksaan dan ujian untuk sakit kepala menengah?


Sejarah pesakit dan pemeriksaan fizikal memberi arah awal untuk menentukan punca sakit kepala menengah. Oleh itu, sangat penting pesakit yang baru mengalami sakit kepala yang teruk mencari penjagaan perubatan dan memberi mereka kesempatan untuk menilai keadaan mereka. Ujian yang mungkin berguna untuk membuat diagnosis punca penyakit yang menyebabkan sakit kepala akan bergantung kepada penilaian doktor  penyakit apa, atau kecederaan tertentu yang dianggap sebagai punca sakit kepala (diagnosis pembezaan). Ujian biasa yang dipertimbangkan termasuk yang berikut:
  • ujian darah;
  • tomografi berkomputer ( CT scan ) leher;
  • pengimejan resonans magnetik ( MRI ) imbasan kepala; dan
  • pukulan lumbar ( tulang belakang tunjang ).
Ujian khusus akan bergantung kepada doktor dan maklumat dari pesakit .

Ujian darah

Melalui Ujian darah dan keputusannya memberi kita  maklumat yang bermanfaat berkaitan dengan sejarah dan pemeriksaan fizikal dalam mengejar diagnosis. Sebagai contoh, jangkitan atau keradangan di dalam badan boleh menyebabkan peningkatan jumlah sel darah putih, kadar pemendapan erythrocyte (ESR), atau protein C-reaktif (CRP). Kedua-dua ujian ini sangat tidak spesifik; iaitu, mereka mungkin tidak normal dengan mana-mana jangkitan atau keradangan, dan keabnormalan tidak menunjukkan diagnosis khusus penyebab jangkitan atau keradangan. ESR sering digunakan untuk membuat diagnosis tentatif arteritis temporal, suatu keadaan yang mempengaruhi pesakit yang lebih tua, biasanya berusia di atas 65 tahun, yang menghidap sakit kepala yang tajam, menusuk sementara, akibat keradangan arteri pada satu sisi kepala.
Ujian darah boleh digunakan untuk menilai ketidakseimbangan elektrolit, dan pelbagai masalah berpotensi lain yang melibatkan organ seperti hati, buah pinggang, dan tiroid.
Ujian toksikologi boleh membantu jika pesakit disyaki menyalahgunakan alkohol, preskripsi, atau  penyalahgunaan ubat dsb.
Tomografi berkomputer kepala
Tomografi berkomputer (CT scan) dapat mengesan pendarahan, bengkak, dan beberapa tumor dalam tengkorak dan otak. Ia juga boleh menunjukkan bukti strok terdahulu . Dengan suntikan kontras intravena, ( angiogram ) ia juga boleh digunakan untuk melihat arteri otak untuk aneurysm.
Pengimejan resonans magnet (MRI) kepala
MRI mampu menunjukkan anatomi otak dan lapisan yang menutupi otak dan saraf tunjang (meninges). Ia lebih tepat daripada tomografi berkomputer. Jenis imbasan ini tidak terdapat di semua hospital. Selain itu, ia mengambil masa yang lebih lama untuk dilakukan, memerlukan pesakit untuk bekerjasama dengan menahan diri, dan menghendaki pesakit tidak mempunyai logam di dalam badan mereka (contohnya, alat pacu jantung atau objek asing logam di mata).

Lumbar puncture




Cecair Cerebrospinal, cecair yang mengelilingi otak dan saraf tunjang, boleh diperoleh dengan menusuk jarum ke dalam tulang belakang di bahagian bawah punggung. Pemeriksaan bendalir mencari jangkitan (seperti meningitis akibat bakteria, virus, kulat, atau tuberkulosis ) atau darah dari pendarahan. Dalam hampir semua kes, tomografi berkomputer dilakukan sebelum lumbar puncher untuk memastikan tiada pendarahan, bengkak, atau tumor di dalam otak. Tekanan boleh diukur apabila jarum lumbar dimasukkan. Tekanan tinggi membolehkan diagnosis hipertensiintrakranial idiopatik (sebelumnya dikenali sebagai pseudotumor cerebri) dalam kombinasi dengan sejarah dan pemeriksaan fizikal yang sesuai.

Bilakah saya perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk sakit kepala?


Pesakit perlu mendapatkan rawatan perubatan jika sakit kepala mereka adalah:
  • "Sakit kepala terburuk dalam hidup anda." Ini adalah kata-kata yang sering digunakan dalam buku teks sebagai petunjuk untuk pengamal perubatan untuk mempertimbangkan diagnosis pendarahan subarachnoid disebabkan oleh aneurisme cerebral yang pecah. Jumlah kesakitan akan sering diambil dalam konteks dengan kemunculan pesakit dan tanda dan gejala yang berkaitan.  Berbeza daripada sakit kepala biasa mereka
  • Berlaku secara tiba-tiba dengan ketika batuk , membongkok, atau aktiviti seksual
  • Berkaitan dengan mual dan muntah berterusan
  • Berkaitan dengan demam atau leher kaku. Leher kaku mungkin disebabkan oleh meningitis atau darah dari aneurisme yang pecah. Walau bagaimanapun, kebanyakan pesakit yang mengadu leher kaku disebabkan kerana kekejangan otot dan keradangan sebagai punca.
  • Berkaitan dengan sawan
  • Berkaitan dengan trauma kepala atau terjatuh.
  • Berkaitan dengan perubahan visi, pertuturan, atau tingkah laku
  • Berkaitan dengan kelemahan atau perubahan sensasi di satu sisi badan mereka yang mungkin tanda strok .
  • Tidak bertindak balas terhadap rawatan atau semakin buruk
  • Memerlukan lebih daripada dos ubat yang disyorkan untuk menahan kesakitan
  • Melumpuhkan dan mengganggu kerja dan kualiti hidup

Bagaimana anda menyingkirkan sakit kepala? Adakah ubat tradisional berkesan untuk sakit kepala?


Adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa sakit kepala yang luar biasa mungkin perlu dinilai oleh seorang pengamal perubatan yang profesional, tetapi dalam kebanyakan keadaan, sakit kepala ketegangan utama boleh dirawat di rumah.
  • Langkah pertama termasuk memaksimumkan rehat dan kekal terhidrasi.
  • Mengenal pasti dan meminimumkan situasi tertekan, jika itu adalah salah satu sebab penyebab sakit kepala.
  • Sekiranya hidung tersumbat atau berair, udara yang lembap mungkin membantu dalam membolehkan sinus menjadi mengembang.
  • Menggosok atau memijat otot-otot di bahagian belakang leher mungkin menenangkan, seperti tuam dengan air panas (tungku atau tuala)
  • Ubatan ubat penahan sakit boleh membantu, tetapi secara sederhana.
Mereka yang sakit kepala migrain sering mempunyai pelan rawatan yang akan membolehkan rawatan di rumah. Ubat-ubatan preskripsi boleh digunakan untuk mengurangkan atau menghentikan sakit kepala. Ubat-ubatan lain disediakan untuk merawat mual dan muntah-muntah. Kebanyakan pesakit dengan sakit kepala migrain mendapat banyak kelegaan selepas berehat di dalam bilik yang gelap dan tidur dengan nyenyak.

kredit : medicinenet.com
google translate dan manual translate oleh : Nik Ibrahim Bahiri.






tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.


Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l