Skip to main content

Apakah Yang Menyebabkan Masalah Kesakitan Bahu?.

SESETENGAH GEJALA MENGEJUTKAN YANG KADANG-KADANG BOLEH DIKAITKAN DENGAN SAKIT BAHU ATAU KECEDERAAN BAHU.

Kebanyakan kita mengalami kesakitan bahu tetapi bagaimana jika ia terus kembali, mengapa terjadi ? Mungkin anda telah cuba pergi ke ahli terapi fizikal atau tukang urut akan tetapi kesakitan itu kembali beberapa hari kemudian?
Berikut adalah perspektif yang baru tentang mengapa anda sakit di bahagian bahu tidak hilang dan bagaimana gejala yang kelihatan tidak berkaitan sebenarnya merupakan sebahagian daripada masalah yang sama.
  • Sekatan dan kesesakan di persimpangan kepala dan leher.
  • Kekakuan pada leher.
  • Sekatan melalui vertebra tulang belakang thoracic T7-T10.
  • Sekatan dalam pernafasan dan pergerakan melalui tulang rusuk bawah 7-10
  • Kesakitan berkaitan dengan pinggang atau betishati merujuk titik sakit
  • Ketegangan Hamstring
  • Keletihan kronik
  • Tidur yang tidak kelihatan tenang
  • Sakit kepala
  • Perut kembung atau perut abdomen
  • Kekurangan sokongan teras
  • Sembelit
  • Kemurungan

ANATOMI


Bahu adalah sendi yang sentiasa bergerak dan ini membolehkan tahap pergerakan yang lebih fleksibel, namun apabila terdapat masalah yang berkaitan dengan sendi bahu, otot akan terjadi.
'Rotator Cuff'  adalah di mana lengan atas (humerus) tulang bilah bahu (tulang kipas)/ (scapula). Terdapat sekumpulan otot yang membentuk  pemutar dan membantu kestabilan sendi bahu. Otot-otot dan tendon ini terdedah kepada kesakitan dan kecederaan jika bahu tidak dapat bergerak dengan mudah yang mana sering menjadi masalah yang akan terjadi dari tempat lain di dalam tubuh. 


KESAKITAN BAHU


Sakit adalah isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak betul terjadi dalam tubuh. Kita cenderung untuk berfikir bahawa kawasan tempat sakit itu adalah punca di mana  terletaknya masalah, tetapi ia sebenarnya mengalami tekanan pada otot dan tendon akibat pembatasan di tempat lain.  kesakitan sendi bahu menyebabkan ketegangan pada otot dan tendon sekitarnya.

Rawatan pemutar gulung ('Rotator Cuff') atau peregangan tidak mempunyai kesan yang berkekalan kerana ia tidak menyelesaikan masalah. Dan sesetengah pergerakan pada bahu anda akan terhalang disebabkan oleh ketegangan otot atau tendon, tindak balas semulajadi ini adalah kerana ingin melindungi bahagian yang mengalami kecederaan atau bermasalah. Tubuh kita pintar dan berusaha untuk melindungi dirinya sendiri.

BATASAN pergerakan 'joint' DAN OTOT - UJIAN kendiri


 Sering terdapat sekatan di tengah ke bahagian bawah Thorax (pertengahan belakang) apabila orang mengalami sakit bahu atau leher. Anda boleh menguji ini pada diri anda melalui pergerakan asas ini, bengkok ke belakang atas - atau membongkok. Sejauh mana pergerakan vertebra bergerak ?, adakah ia tersangkut di bahagian bawah thorax (antara leher dan abdomen) atau belakang atas?
Sudahkah anda kembali membongkok? Sekali lagi menguji sekatan di sekitar bahagian tengah ke bahagian atas.
Memusing, seberapa baik setiap tulang belakang berputar melalui belakang ?, apakah terdapat pengurangan pergerakan melalui pertengahan belakang ?, jika lebih satu sisi dari yang lain?

Kenapa begitu?
Otot Trapezius boleh mempunyai beberapa bahagian untuk bermain kerana ia mempunyai lampiran pada bahu dan pertengahan belakang seperti ditunjukkan di bawah, namun saya mendapati bahawa merawat otot dan sendi sendirian jarang cukup untuk membuat perubahan yang berkekalan. Selalunya tidak ada yang menjejaskan pergerakan tulang belakang dan ketegangan otot yang lebih dalam dalam badan.


DIAFRAGMA - DI LUAR OTOT DAN SENDI


Pranayama atau senaman pernafasan boleh membantu mengurangkan ketegangan diafragma yang dapat membebaskan gerakan ke tulang belakang pertengahan dan mengurangkan ketegangan otot bahu.Sekiranya terdapat pergerakan tulang belakang yang berkurangan di bahagian belakang maka kemungkinan besar ada ketegangan melalui diafragma yang melekat pada tulang rusuk bawah, bahagian atas tulang belakang lumbar dan bahagian bawah tulang dada (tulang dada).
Walau bagaimanapun, jika anda mendapati bahawa tidak ada perubahan 30 minit atau mengalami kesakitan dan sekatan hanya datang kembali selepas amalan anda maka adalah idea yang baik untuk memeriksa lebih lanjut untuk melihat apa lagi yang mempunyai kesan ke atas hubungan anatomi sendi bahu, otot trapezius, tulang belakang dan diafragma.

Kaitan  TERJADINYA KESAKITAN ATAU PEMBATASAN pergerakan BAHU


Kebanyakan orang, dan banyak ahli terapi menghadkan penyiasatan ke bahagian otot dan rangka tubuh, yang boleh difahami kerana ini adalah bahagian yang terlibat dalam pergerakan sedar kita, tetapi ianya bukan satu-satunya bahagian badan yang mempengaruhi pergerakan kita. Menurut beberapa kajian, 90% pembatasan otot dan rangka berasal dari lampiran (organ) - tisu wajah (tisu penghubung) yang mempunyai kesan intrinsik terhadap pergerakan postur dan bio-mekanikal. Seringkali ia adalah lampiran yang merupakan pintu masuk untuk membuka kunci sekatan fascial kompleks dalam badan yang membantu untuk memperbaiki fungsi otot dan membuat perubahan positif dalam postur.
Untuk membuat perubahan yang berkesan dan berpanjangan ke bahu, penting untuk menangani keseluruhan masalah. Ini boleh menjadi beberapa komponen yang berbeza tetapi sangat sering masalahnya terletak pada hubungan antara;
  • Bahu
  • Otot Trapezius
  • Tulang belakang
  • Diafragma
  • Dan hati.

HATI - MUNGKIN PUNCA MASALAHNYA


Hati adalah organ besar yang melekat secara langsung ke diafragma di beberapa tempat dan disimpikan dari saraf yang berasal dari tulang belakang thoracic pertengahan bawah T5-9. Memahami lampiran pendengaran membantu kami membina model 3 dimensi yang lebih realistik tentang apa yang boleh menjejaskan pergerakan kami dan mewujudkan simptom kami. Ia juga membantu kita memahami mengapa, hanya merawat dan bekerja di sendi dan otot sahaja, hanya boleh memberi kita bantuan sementara.
Tahukah anda - semasa satu jam dan separuh kelas yoga kira-kira 135 liter darah dipam melalui hati, ia adalah bahagian besar dan penting dalam badan yang bergerak bersamaan dengan diafragma tetapi juga dengan sendirinya. Sekatan pergerakan hati boleh menyebabkan ketegangan yang berlebihan pada pergerakan diafragma dan akibatnya ketegangan pada thorax dan bahu.

Sesetengah teknik mudah anda boleh gunakan diri anda yang dapat membantu masalah bahu anda.
  • Mobiliti
  • Periksa tekanan melalui rusuk sebelah kanan bawah. Letakkan tangan anda pada mereka dan beri mereka tekanan. Bagaimanakah mereka membandingkan ke kiri? Apa yang mereka rasa apabila anda nafas?
  • Cecair 
  • Minum banyak air - sedikit tetapi acap kali, hati anda menapis kira-kira 135 liter darah dalam satu setengah jam kelas yoga, penghidratan adalah penting.
  • Kurangkan
  • Kurangkan toksin seperti makanan goreng, tenusu, gula halus, alkohol, dan sebagainya.
  • Rehat
  • Berikan organ anda berehat sepanjang malam, jangan makan terlalu lewat.
  • Melalui Pengaliran
  • Anda boleh membantu mengalirkan hati dengan meletakkan tangan anda pada tulang rusuk kanan bawah, bayangkan tenggelam di bawah permukaan dan menggalakkan pergerakan bendalir ke arah jantung selama 3 saat kemudian ulanginya, anda akan mula merasakan denyutan lembut - ia sangat bermanfaat dan merangsang gerakan limfa dan menenangkan sistem saraf.
Jika anda masih mengalami kesakitan di bahu selepas mengubah amalan dan terapi fizikal anda, maka anda patut mengambil pendekatan yang berbeza.
Gejala-gejala hanya akan berubah jika sifat tertentu masalah berubah. 
Sekiranya anda terus melakukan perkara yang sama dan mengalami masalah yang sama maka sebahagian teka-teki tidak dapat dilupakan - ia mungkin memakan masa untuk melihat sedikit lebih rumit  dengan seseorang yang berpengalaman dalam menangani pergerakan visceral dan fascial serta pergerakan otot dan 'joint'.
Sekiranya artikel ini sangat menarik, sila berkongsi.
sumber : brokenyogi.com
Alih bahasa : Nik Ibrahim Bahiri




tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l