Skip to main content

ACIDOSIS atau Lebihan Acid Dalam Badan.

APAKAH ACIDOSIS?

 Definisi Acidosis: Acidosis adalah keasidan yang tinggi dalam darah dan tisu badan yang lain. Acidosis dikatakan berlaku apabila pH arteri turun di bawah 7.35. Tahap pH darah kita mempengaruhi setiap sel di dalam badan kita. Asidosis kronik menyerang tisu badan, dan jika dibiarkan, akan mengganggu semua aktiviti dan fungsi selular.

  APA YANG MENYEBABKAN ACIDOSIS?

Pizza adalah salah satu MAKANAN SEGERA yang membawa kepada ACIDOSIS. Menghidupkan gaya hidup seharian yang cepat, seperti makan pada jangka masa panjang dan berlebihan akan menyebabkan kita mengalami gejala gangguan pencernaan yang berterusan dan membahayakan, lebihan asidosis ( Acidosis ) sel-sel badan, yang akan mengganggu aktiviti dan fungsinya. Ia adalah punca utama penyakit.  sel-sel yang sentiasa terdedah kepada persekitaran berasid menyebabkan asidosis dan asidosis yang kronik menyebabkan terjadi pelbagai bentuk penyakit seperti kanser dan banyak lagi! Kajian menunjukkan bahawa persekitaran badan yang berasid, anaerobik (yang juga kekurangan oksigen) menggalakkan pembiakan kulat, acuan, bakteria dan virus. Akibatnya, medan biologi ini beralih daripada persekitaran beralkali yang beroksigen dan sihat kepada asid yang tidak sihat (skala pH berasid). Ini memaksa badan untuk sentiasa mengurus tenaga sel untuk meneutralkan dan menyahtoksik asid ini sebelum bertindak sebagai racun di dalam dan di sekeliling sel-sel, akhirnya mengubah persekitaran setiap sel dan akhirnya mengorbankan sistem imuninya sehingga ia terdedah kepada kerusakan dan penyakit mengambil kedudukan di dalam badan. Apabila pH badan kita menjadi terlalu berasid, ia mula menghasilkan mekanisme pertahanan untuk memastikan asid perosak memasuki organ-organ penting. \

Atlet Masa Kini dan Makanan Membentuk Asid

 Malangnya, Atlet / atau Bukan Atlet telah dibesarkan dalam persekitaran makanan segera yang lebih prihatin terhadap keselesaan daripada kesihatan. Oleh itu, di sini terdapat inti dari "lahir masyarakat yang kurang nutrien" yang telah dibangkitkan, sebahagian besarnya, jika tidak semua, pada makanan sampah yang kekurangan makro dan mineral mikro dan vitamin, yang diperlukan oleh badan untuk mencapai dan mengekalkan tahap kesihatan yang lebih tinggi. Atlet dan Bukan Atlet Moden telah dipelihara di McDonald's, Kentucky Fried Chicken, dan Burger King Specials, Pizza Hut, Makan Malam Makanan Beku, dan setiap penubuhan menyediakan makanan tinggi lemak, protein tinggi dan hidangan makan berliku. Atlet / Bukan Atlet berada pada tahap yang paling tinggi daripada mereka yang mengalami "asidosis kronik" dan, sekurang-kurangnya, "asidosis kronik yang rendah" kerana makan Diet Pembentukan Asid Tinggi. Diet Pembentukan Asid Tinggi menyamakan untuk mengasapi tisu badan pada tahap sel. Tisu badan yang berwibawa adalah tisu badan yang berkualiti rendah dan buruk, yang akhirnya akan menghancurkan kepala yang hodoh dan menafikan setiap atlet peluang untuk mencapai kesihatan yang optimum dan kekuatan atletik, kekuatan dan daya tahan. Ya, ia mungkin membawa kepada kecederaan kerjaya yang dapat dicegah. Satu auns Pencegahan bernilai lebih daripada satu paun daging, jadi ungkapan itu berlaku.

  APAKAH TANDA PERTAMA ACIDOSIS?

 Gejala Acidosis adalah tanda-tanda awal dan kesan Acidosis. Mereka diikuti dengan gejala asidosis yang lebih agresif seperti asidosis diabetik dan gejala asidosis laktik yang membawa kepada asidosis laktik penuh atau asidosis tiub ginjal. SIMTOM ACIDOSIS: Sistem saraf pusat Sakit kepala Sukar Tidur Kekeliruan Kehilangan Kesedaran Koma Jantung Arrhythmia Meningkatkan Kadar degup Jantung Usus & gastrik Muntah Cirit-birit Loya Pernafasan Sesak nafas Batuk.

KESAN ACIDOSIS DAN LINGKUNGANNYA :

(1) Acidosis Gegaran Benang dan (2) Asidosis Laktik

  APAKAH GEJALA ACIDOSIS LACTIC DAN RENAL TUBULAR ACIDOSIS?

 Acidosis Tubular Renal ( RTA) adalah keadaan perubatan yang melibatkan pengumpulan asid dalam tubuh akibat kegagalan buah pinggang untuk menghasut air kencing secara tepat. Apabila darah disaring oleh buah pinggang, filtrat melepasi tubula nefron yang membolehkan pertukaran garam, setara asid, dan larutan lain sebelum ia mengalirkan ke dalam pundi kencing sebagai air kencing. Asidosis metabolik yang dihasilkan daripada RTA mungkin disebabkan oleh kegagalan untuk mendapatkan ion bikarbonat yang mencukupi (alkali) dari filtrat pada bahagian awal nephron (proksimal tubule) atau oleh rembesan ion hidrogen (asid) yang tidak mencukupi ke bahagian terakhir nephron (distal tubule). Walaupun asidosis metabolik juga berlaku pada mereka yang mempunyai kekurangan buah pinggang, istilah RTA disediakan bagi individu yang mempunyai pengasidan urin yang lemah dalam buah pinggang yang berfungsi dengan baik. Beberapa jenis RTA yang wujud, semuanya mempunyai sindrom berbeza dan sebab yang berbeza. Asidosis perkataan merujuk kepada kecenderungan untuk RTA untuk menurunkan pH darah. Apabila pH darah berada di bawah normal (7.35), ini disebut asidemia. Asidosis metabolik yang disebabkan oleh RTA adalah normal.

  Gejala Asidosis Laktik: Punca dan Rawatan

Asidosis laktik adalah keadaan fisiologi yang berlaku akibat peningkatan asid laktik dalam darah. Ini menyebabkan pH darah menjadi terlalu berasid. Lactate adalah produk sampingan yang terbentuk apabila glukosa dipecah secara aerobik oleh mitokondria sel - rumah kuasa sel. Apabila badan atau kawasan badan diluputkan oksigen, ia membawa kepada hipoksia tisu. Ini menyebabkan pecahan anaerobik glukosa dalam sel-sel. Produk akhir tindak balas ini adalah asid laktik. PH darah menjadi terlalu berasid kerana adanya asid laktik yang berlebihan dalam tisu. 

Oleh itu, membawa kepada asidosis laktik, yang merupakan keadaan yang jarang berlaku. Orang yang menderita asidosis laktik, mungkin mengalami komplikasi serius, terutamanya apabila mereka mengalami faktor risiko tertentu. Dalam kes-kes yang teruk, ia juga boleh menyebabkan kematian. Gejala Acidosis Laktik Apabila terdapat lebihan asid laktik dalam badan, aktiviti otot dan juga jantung menjadi sangat sukar. Jantung mula mengetuk cepat, otot mula sakit dan satu mengalami sensasi terbakar dalam otot. Gejala lain untuk asidosis laktik termasuk: Loya Muntah Sakit perut Keletihan Pernafasan yang tidak normal Tekanan darah rendah Irama jantung yang tidak teratur Punca Asidosis Laktik Asidosis laktik adalah disebabkan jika seseorang mencapai ambang anaerobik atau ambang laktat.Ini adalah had atas keupayaan badan individu untuk bersenam. Apabila seseorang menjalani had di bawah ambang laktat, sedikit asid laktik akan dihasilkan. Oleh itu, hati akan dapat menyingkirkan toksin yang berlebihan. 

Walau bagaimanapun, jika seseorang melepasi had ambang mereka, ia membawa kepada ketidakcekapan glukosa. Ini bermakna, otot mengalami reaksi alternatif dan mula menghasilkan asid laktik. Produk baru ini mula membina dalam darah dan otot yang membawa kepada gejala asidosis laktik. Kebanyakan masa selepas latihan berat, berlari atau disebabkan oleh beberapa aktiviti lain, seseorang mungkin mengalami asidosis laktik ringan dan sederhana. Keadaan ini tidak begitu serius dan boleh diselesaikan dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika seseorang mengalami kesakitan dan ketidakselesaan yang melampau dan membuat keadaan ini kerap, Asidosis laktik juga mungkin disebabkan beberapa keadaan perubatan yang mendasari, seperti beberapa penyakit genetik, penyakit ginjal, nefropati diabetes, penyakit jantung dan penyakit paru-paru dan juga dari ubat-ubatan seperti phenformin, metformin. Dalam sesetengah orang, pendarahan, ketoksikan etanol, kejutan, ketoacidosis diabetes atau sepsis juga boleh menyebabkan asidosis laktik. Ia mungkin juga berlaku kerana kekurangan vitamin B1 (tiamin) kekurangan dalam badan. Asidosis laktik adalah keadaan yang berbahaya. Rujuk doktor anda jika anda mengesyaki asidosis laktik. Jika ubat tertentu telah dinasihatkan, jangan berhenti mengambil ubat anda. Juga, jika anda mengesyaki ubat tertentu yang ditentukan mungkin alasan di sebalik gejala asidosis laktik, bercakaplah dengan doktor sebelum anda menghentikan ubat tersebut. Ia sentiasa lebih baik untuk terus berjaga-jaga apabila ia menyangkut kesihatan anda. Seperti kata pepatah lama, 'Kesihatan adalah Kekayaan'!

  APAKAH RAWATAN ACIDOSIS YANG PALING EFEKTIF?

 Berhenti makan makanan berasid dan mula diet makanan berbentuk alkali yang menekankan makan diet yang terdiri daripada 80% makanan pembentuk alkali. Diet berbentuk alkali membantu mengurangkan ketegangan pada sistem asidoksifikasi badan, seperti buah pinggang. Anda akan melihat dalam masa beberapa hari bahawa gejala asidosis anda akan mula mereda dan akhirnya berhenti menjadi keadaan berpenyakit. BAGAIMANA MELINDUNGKAN MEREKA DARIPADA BERLAKU KETIDAKSEIMBANGAN pH? Pertama, diet yang sihat adalah tempat terbaik untuk bermula. Jika anda ingin menghapuskan gejala asidosis, kurangkan makanan dan minuman yang membentuk asid seperti protein haiwan, kopi, dan wain boleh membantu. 

Walau bagaimanapun, ingat bahawa hanya makanan yang berasid secara kimia tidak secara automatik bermakna ia adalah makanan penghasil asid. (Sebagai contoh, buah sitrus sebenarnya mempunyai kesan alkali pada badan, seperti kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran.) Untuk mengekalkan keseimbangan pH yang sihat, banyak pengamal semulajadi mengesyorkan diet yang terdiri daripada 60/40 hingga 80 / 20 ration memihak kepada makanan alkali berbanding makanan berasid.






tukang urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelaki kota bharu services wanted in kota bharu, kelantan
tukang urut kelantan,tukang urut lelaki,kota bharu,kelantan, malaysia, urut batin, lemah tenaga, urutan batin, urut trasional, stroke,nak cari tukang urut, darah tinggi, urutan lelaki, bekam, berbekam, fisioterapi, youtube, facebook,gmail, google, rawatan sakit sendi, rawatan sakit belakang, slip disk, kemurungan, tukang urut kota bharu, masalah tenaga batin, bersukan, bola sepak, red worrior kelantan,hand on massage, olympic.

urut tradisional, menggurut, urut kota bharu, kelantan, produk kesihatan, urut stroke, urut batin, urut lelaki, urut tenaga, refleksologi, bekam, strok, kencing manis, cara menangani stres, massage, kelantan, kota bharu, sihat, darah tinggi, ubar herba, ubat, herba, sakit.
. facebook.


Comments

Popular posts from this blog

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi)

Antara Penyebab Masalah Mati Pucuk?(Impotensi) Impotensi  adalah satu keadaan yang secara konsisten mempengaruhi keupayaan seseorang untuk mencapai atau mengekalkan ereksi atau keupayaan untuk mencapai klimak (ejakulasi pra matang). Ia adalah satu bentuk 'erectile dsyfunction' atau mati pucuk . Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang mati pucuk. Ini termasuklah gangguan emosi dan fizikal.Persepsi umum faktor risiko masalah mati pucuk biasanya bila usia kian meningkat.Disini saya ingin fokuskan faktor risiko dari sudut psikologi terlebih dahulu,ianya adalah sekadar hipotesis dan pragmatik dari sisi saya sahaja. Memahami sebab yang berpotensi yang paling biasa  boleh membantu seseorang mengenal pasti mengapa  mereka mungkin mengalami keadaan tersebut. Tekanan   :  Tekanan  berkaitan dengan pekerjaan, berkaitan dengan wang, atau masalah dalam perkahwinan. Kegelisahan   :  Apabila seorang lelaki mengalami masalah mati pucuk, dia akan menjadi te

Tukang Urut Tradisional

Assalamualaikum wbt... Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau redhai. dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. (QS. An-Naml: 19) Menyediakan khidmat  mengurut di kota bharu kelantan.Malaysia. Menggunakan pelbagai kaedah yang variasi. Bayaran Ikut Kemampuan dan Ikhlas... Contact No call/whatsapp  - 016 931 0005 nik, terima kasih. atau tekan link untuk pertanyaan lokasi rawatan... http://www.wasap.my/+60169310005/ Massage services in kota bharu, kelantan.Malaysia. Using various methods or in traditionally Payments are made according to the an Ability and Sincerity... Contact No call / whatsapp - 016 931 0005 nik, thank you. Press on the link for futher informations and location centre. http://www.wasap.my/+60169310005/ tukan g urut tradisional,urut tradisional,tukang urut urut lelak

Kecederaan Ligamen Lutut... ACL, PCL, MCL dan LCL.

Apakah Kecederaan Melibatkan Ligamen Lutut? Cedera ligamen di  lutut  - seperti  anterior  cruciate  ligamentum   (ACL) - Menyebabkan kesakitan menyengit, tak tertahan- menghadkan  pergerakkan anda. Keadaan kesakitan berulang atau datang dan pergi atau berkurangan atau semakin rasa kesakitannya pada sesuatu masa yang tidak menentu. Rawatan adalah keadaan yang paling terbaik untuk anda perlu ikhtiarkan. Ligamen adalah jalur tisu kuat yang menghubungkan antara tulang di dalam bahagian badan anda. Terdapat empat ligamen di  lutut  yang mungkin terdedah kepada kecederaan: Anterior  Cruciate  Ligament   (ACL),  adalah  ligamen lutut yang  paling mudah cedera . Ia menghubungkan tulang paha ke tulang shin/ tibia. Posterior  Cruciate  Ligament  (PCL)  juga menghubungkan tulang paha ke tulang shin di lutut. (Ia jarang cedera kecuali dalam kemalangan kereta atau suatu hentakan kuat). Lateral Colleteral Ligament (LCL)  menghubungkan tulang paha ke fibula, tulang yang l